Cytat: krzyszp w 21 Sierpień 2015, 10:21
Fakt, jednego nie wziąłem pod uwagę i nie wiem jak to w praktyce wygląda... Ile właściwie kW ładujesz z gniazdka w aku, żeby zrobić te 250km? Po prostu nie znam realnej ceny przejechania 100km na prądzie z gniazdka (czyli po cenie, jaką realnie płacę za kWh).
Na stronach producentow i sprzedawcow aut elektrycznych zawsze znajdziesz informacje o zasiegu i info o wielkosci aku w kWh. Na tej podstawie juz mozesz wyliczyc ile Cie to kosztuje. Ponizej masz dla Leafa (7,4pln/100km):
Kod [Zaznacz]
http://www.nissan.pl/content/dam/services/PL/prices_brossure/prices/LEAF_cennik_POL.pdf
Mitsubishi i-Miev 160km 14,4 kWh (5,5 zeta za 100km w Polsce?)
Volkswagen e-UP! 140km 16,8 kWh (ale to autko bardziej komfortowe w srodku niz i-Miev, ciezsze, nie oszczedzano)
VW e-Golf 190km 21,2 kWh
Kia Soul Electric 200km 27 kWh (duze, ciezkie, komfortowe, rodzinne auto)
BMW i3 170km 18,8 kWh (z jednej strony spore auto i bardzo nastawione na sportowe osiagi, ale z drugiej super nowoczesna technologia aku, wiec nie trzeba ich duzo)
Tesla 390km lub 502km i odpowiednio 56kWh lub 80kWh
Cala sprawa wynika z efektywnosci silnika elektrycznego. (Z pamieci) elektryczny silnik ma sprawnosc rzedu 90% a nowoczesny spalinowy 30% (pisze tu, co wazne, o silnikach stosowanych w autach).
CytatDobrze zaprojektowany silnik może przetwarzać ponad 90% energii wejściowej na moc użyteczną przez dziesiątki lat.
CytatSprawność silnika spalinowego wynosi ok 33%, zaś odejmując straty mechaniczne napędu, sprawność mierzona na kołach pojazdu wynosi ok. 16%
sprawność w silniku elektrycznym z falownikiem (przetwornicą), może osiągnąć ok. 98% (...) po odjęciu strat mechanicznych sprawność napędu mierzona na kołach wynosi ok. 65%. W napędzie elektrycznym można jednak umieścić silnik bezpośrednio w kole, wtedy odpadną straty na pracę przekładni głównej, skrzyni biegów, przegubów wewnętrznych i zewnętrznych oraz wał napędowy, co jeszcze bardziej zwiększy sprawność napędu na kolach, a co w przypadku silnika spalinowego jest niemożliwe.
Nawet moj stary pedzio nie ma skrzyni biegow, walu napedowego, przekladni, ot po prostu krociutkie poloski i tyle. A zamiast skrzyni mam przycisk na desce rozdzielczej (co niezmiernie wszystkich bawi :) ) i silnik kreci sie w jedna lub druga strone (i jedzie do przodu lub do tylu).
CytatNapęd elektryczny posiada ponadto możliwość prostego odzysku energii hamowania, oraz możliwość odzysku energii z pracy amortyzatorów, która powraca w określonej ilości energii do akumulatorów trakcyjnych samochiodu elektrycznego. Powyższe możliwości istnieją w napędzie spalinowym, jednak ze względu na bardzo wysokie koszty produkcji, stopiń skomplikowania i zwiększenie masy prawie nie są stosowane w praktyce.
Moj staruszek ma odzyskiwanie energii z jazdy (sam hamuje), nie ma odzysku energii z amorow. Hamowanie regeneracyjne wydluza rowniez zywotnosc samych hamulcow (jak hamowanie silnikiem w spalinowym). O ile osoby z autami wyposazonymi w automat ciesza sie ze nie musza naciskac sprzegla (i tylko gaz, hamulec, gaz, hamulec), o tyle ja tylko naciskam lub puszczam tylko pedal gazu :)
Btw, ofc zeby naladowac elektryka wystarczy go wziac na hol :D
Cytatsilnik elektryczny osiąga nominalny moment obrotowy już przy obrotach bliskich zeru. Silnik elektryczny posiada też inną ciekawą cechę jaką jest chwilowy moment rozruchowy wynoszący średnio ok. 3-4 krotność nominalnego momentu silnika, tzn. że silnik elektryczny o mocy nominalnej np. 22 kW przy rozruchu może chwilowo zachowywać się jak silnik o mocy 100 kW, jest to zdolność niedostępna dla silników spalinowych, dlatego też samochody elektryczne nie muszą posiadać skrzyń biegów.
Dodatkowe zalety elektryka:
CytatSamochód elektryczny nie pozostawia na parkingach i ulicach plam z oleju, które powstają z wycieków ze skrzyń biegów, mostów i silników spalinowych, a prawie bezszelestna praca silnika redukuje konieczność montowania ekranów wzdłuż tras szybkiego ruchu w miastach, co daje olbrzymie oszczędności. Akumulatory trakcyjne bez trudu można poddać recyklingowi bez uszczerbku dla środowiska.
Czyli nie stawiac ekranow, ale za te pieniadze postawic stacje szybkiego ladowania - korzysci ogromne.
CytatSamochody z napędem elektrycznym różnią się zasadniczo budową od samochodów z napędem spalinowym, co znacząco wpływa na bezpieczeństwo czynne aut elektrycznych. Napęd elektryczny pozwala umieścić znacznie mniejsze i lżejsze silniki nawet bezpośrednio w kołach pojazdu, a akumulatory trakcyjne można umieścić płasko w podłodze, co powoduje znaczne obniżenie środka ciężkości samochodu, idealne rozłożenie nacisku na osie przednią i tylną w proporcji 50 / 50 %, co powoduje znakomitą trakcję samochodu, znacznie mniejsze przechyły nadwozia na zakrętach i prowadzenie charakterystyczne dla samochodów sportowych.
CytatKoszt przejechania 100 km, który wynosi od ok. 3,00 złotych w przypadku ładowania akumulatorów w czasie taryfy nocnej, do ok. 5,00 zł ładując akumulatory w dzień ze zwykłego gniazdka elektrycznego.
Bardzo prosta budowa silnika elektrycznego prócz małych wymiarów, niskiej masy i wysokiej niezawodności, powoduje brak kosztów przeglądów eksploatacyjnych i napraw (filtry, oleje, płyny, świece, rozrządy, regulacje, usuwanie wycieków i naprawy silników, osprzętu, wymiany układów wydechowych, drogich katalizatorów, a w przypadku silników diesla filtrów PDF, sprzęgieł z kołem dwumasowym, turbosprężarek itd).
W przypadku prostych konstrukcji elektrycznych brak również układu chłodzenia, a więc konieczności wymiany płynu chłodzącego, brak uszkodzeń chłodnicy, wentylatora czy termostatu. Brak olejów i płynów w układzie napędowym to również brak kosztu ich utylizacji. Hamowanie odzyskowe pozwala zaś znacznie wydłużyć przebieg tarcz, klocków czy szczęk hamulcowych.
CytatSamochody elektryczne zużywają mniej energii niż klasyczne auta, bo mają możliwość odzyskania części energii dostępnej podczas hamowania. Jest to możliwe ze wzgledu na odwracalność pracy maszyn elektrycznych. W trybie napędzania pojazdu maszyna pracuje jako silnik elektryczny, podczas hamowania jako generator zmieniający energię mechaniczną od kół, na energię elektryczną.
CytatZaletą nie do przecenienia jest fakt, że energia elektryczna jest wytwarzana w kraju, zatem nie trzeba jej importować z Rosji lub innych krajów, jak w przypadku ropy czy gazu. Oznacza to znaczącą poprawę bilansu obrotów bieżących kraju i uniezależnienie od importu, a przez to poprawę bezpieczeństwa energetycznego kraju. Ładowanie akumulatorów w nocy redukuje koszty utrzymania oraz wyrównuje obciążenie sieci elektroenergetycznych, ponieważ pobór mocy w godzinach nocnych jest znikomy w stosunku do godzin szczytu.
A tutaj info dla tych z Was, ktorzy upieraja sie ze jednak wola tankowac paliwo :) :
Cytatzasięg i infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych
Ten element jest najczęściej krytykowany przez przeciwników motoryzacji elektrycznej, jednocześnie ukrywa się fakty o tym, że istnieją już przetestowane rozwiązania gromadzenia energii, pozwalające ładować akumulatory w kilka minut i osiągać zasięg ponad 600 km.
Jednocześnie budowa punktów szybkiego ładowania (np. Nissan Leaf ładuje akumulatory do 80% pojemności, poniżej 30 min.) jest nieporównywalnie szybsza i tańsza od budowy stacji paliw z adekwatną ilością dystrybutorów.
...i stacja ladowania raczej nigdy nie wybuchnie, nie bedzie miala wycieku i nie skazi srodowiska (i nie bedzie z tym zwiazanych milionowych kosztow usuwania zanieczyszczen)
CytatTo podstawowe zalety napędu elektrycznego, które pokazują jak wiele korzyści przyniesie światu powrót do motoryzacji elektrycznej...
Dlaczego więc społeczeństwo uważa, że samochód elektryczny to gadżet do poruszania się w mieście...??
I juz dalej odpowiadam na pytania.
Cytat: apohawk w 21 Sierpień 2015, 12:01
Przy czym najgorsze, co możesz zrobić, z punktu widzenia środowiska naturalnego, to wciąż kupować nowe rzeczy (np. kupować co roku nowe AGD i wymieniać, bo nowe będzie brało mniej prądu). Auto, trzeba wyprodukować, jeździć nim, a potem zutylizować i to jest koszt całkowity dla środowiska. Dlatego pytałem o żywotność baterii i ich recykling. Jeśli w tym samym okresie czasu (e.g. 40 lat), ja będę jeździł jednym benzyniakiem, a ty kupisz, zużyjesz i zezłomujesz trzy auta elektryczne (i może więcej kompletów akumulatorów), to co będzie bardziej obciążało środowisko?
Calkowicie sie z Toba zgadzam. Wlasnie dlatego kupilem 13-letniego pedzia (a wczesniej 12-letnie BMW). Rozumiem sytuacje doskonale i tak jak i Ty, jestem zwolennikiem korzystania z czegos co dziala, najdluzej jak to mozliwe (do dzisiaj korzystam z Galaxy Note 1, mimo ze juz jest Note 5, bo stary phablet jest wciaz na chodzie... choc to juz pewnie jego ostatnie dni).
Nie chodzi mi o zamiane czyjegos uzywanego auta na nowe, elektryczne (i nie przypominam sobie zebym kiedykolwiek o tym pisal). Moja zamiana starego BMW na starego Peugeot nie wplynela negatywnie na srodowisko, wrecz przeciwnie - pokazuje ze mozna zmienic auto a srodowisko (ekologicznie) nie straci na mojej zamianie a zyska. Jesli ktos i tak bedzie zmienial stare auto (bo bedzie za stare...), to niech rozwazy elektryka, bo zalet bez liku. Wiele osob sprzedaje np. 3- czy 5-letnie auto i kupuje nowe, okey, to niech kupi juz auto ekologiczne.
Jak bede sie pozbywal pedzia, to go nie zezlomuje lecz sprzedam kolejnej osobie, ale nowe na bank bedzie juz tylko elektryczne - innej opcji nawet nie rozwazam.
Pisalem o trzykrotnej zmianie auta - to byl przyklad finansowy, rozliczenie paliwa.
Cytat: apohawk w 21 Sierpień 2015, 12:01
ja będę jeździł jednym benzyniakiem, a ty kupisz, zużyjesz i zezłomujesz trzy auta elektryczne
Jeszcze raz, nie pisalem o zezlomowaniu, a jedynie o zamianie. Wszyscy co jakis czas zmieniaja auta, ja zachecam w takiej sytuacji do zmiany na lepsze.
Cytat: apohawk w 21 Sierpień 2015, 12:01
Nie rozumiem też, dlaczego tak promujesz te range extendery. To takie przerabianie elektryka na diesla - zaprzeczenie idei.
Nie promuje, przedstawiam jako rozwiazanie alternatywne, dla osob jezdzacych na dlugich trasach i twierdzacych ze elektrykiem sie nie da. Generalnie to jest tak; auta spalinowe - hybrydy - odwrotne hybrydy czyli elektryki z RE - elektryki bez RE. Jesli dla kogos zasieg elektryka jest za maly (zwlaszcza jesli to ma miejsce np. zaledwie kilka razy do roku), to RE jest na chwile obecna (zwlaszcza w Polsce) bardzo dobrym rozwiazaniem. Dopoki nie bedziemy mieli elektrykow o zasiegu 2.000km czy stacji szybkiego ladowania, elektryk z RE moze byc dla wielu lepszym rozwiazniem niz spalinowka (szczegolnie diesel).