Menu

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.

Pokaż wiadomości Menu

Pokaż wątki - AiDec

#41
Gdzie BM domyslnie zapisuje folder Program Data w Windowsie? Wiem ze tam jest ten chory posrany pomysl z zapisywaniem na dysku systemowym, ale wiecej nie pamietam...
#42
Archiwum / Bitwy i wojny AiDec`owe :).
09 Luty 2011, 10:11
Dzial hobby doskonale sie do tego nadaje. Jednym z moich hobby, sa boje ze wszystkim co zle nie-do-konca-poprawne. Innymi slowy jak mnie cos wqrzy, to ni uja nie popuszcze. Z polskimi politykami, z nie-polskimi politykami, z producentami gier, z producentami sprzetu, boje o nie dzialajaca opcje, boje o bledy w instrukcji, o bledy w oprogramowaniu, niedzialajace serwery itp. Przede wszystkim walki z ludzka glupota :P. Niektore boje sa zgryzliwe acz kulturalne, inne sa wulgarne az do bolu kosci (i niestety nie nadaja sie do publikacji tutaj :(, jak np. Logitech, a klawiatura, a ja... ;) ).


Postanowilem podzielic sie z Wami czescia mojego hobby, tako ku przestrodze jak i 4fun (przynajmniej dla niektorych mam nadzieje... :) ).



Dane podstawowe:
EA - Electronic Arts. Firma wzorujaca styl sprzedazy na Apple. Wszystko co sprzedaje musi isc poprzez siec sprzedazy EA, EA store itp.
EADM - Electronic Arts Download Manager. Odpowiednik Steam, tylko nie jest to powszechny downloader, ale klient jedynie dla produktow EA (cos jak iTunes apla). Nieszczesliwie trzeba z niego skorzystac, jako ze gry EA sa bardzo trudno dostepne gdziekolwiek indziej :(.
Lata temu zakupilem C&C Tiberian, obecnie postanowilem ponownie sciagnac i popykac sobie w ta gierke. Gre sciagnalem, niestety nie udalo sie zainstalowac, wywalalo zakonczenie instalacji bez podania przyczyny (bledu) - zatem napisalem do supportu EA-pl (to juz jakos 5-ty moj ticket do tej firmy :D ).


Ja:

Po sciagnieciu gry poprzez EADM, przy probie instalacji, po kroku 3:
Krok 1. Klikniecie instaluj w EADM (co skutkuje odpaleniem instalatora)
Krok 2. Klikniecie Dalej
Krok 3. Zaznaczenie opcji Akceptuje warunki blablabla i klikniecie Dalej

otrzymuje informacje `Instalacja przerwana`. `Dzialanie kreatora zostalo przerwane przed zakonczeniem (...)`. `System nie zostal zmodyfikowany (...)`.

Jedyna opcja to zakonczenie dzialania kreatora.

1. Podjalem kilka prob.
2. Proby byly wykonywane na systemie zaraz po restarcie (system czysty i nie odpalone zadne zbedne app).
3. Moja wiedza nt. komputerow nie jest mala.
4. Rok czy dwa lata temu instalowalem te gre, dokladnie w taki sam sposob, instalacja przebiegla bezproblemowo, gralem w ta gre.
5. Dokladnie w taki sam sposob mam zainstalowane inne gry (Crysis, Sims 3...).

Zalaczam dwa screeny - tuz przed akceptacja licencji i zaraz po.

Co tym razem zepsuliscie i jak to naprawic?


EApl:


Witam serdecznie,
dziękujemy za kontakt z centrum pomocy technicznej electronic arts.
proszę podać numer zamówienia gry z ea store oraz jej numer seryjny.
Proszę o przesłanie raportu dxdiag według instrukcji z poniższej strony:
http://eapo-new.custhelp.com/cgi-bin/eapo_new.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=22945&p_created=1249937920&p_sid=gIcIolNj&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPSZwX3NvcnRfYnk9JnBfZ3JpZHNvcnQ9JnBfcm93X2NudD0xMiwxMiZwX3Byb2RzPSZwX2NhdHM9JnBfcHY9JnBfY3Y9JnBfc2VhcmNoX3R5cGU9YW5zd2Vycy5zZWFyY2hfbmwmcF9wYWdlPTEmcF9zZWFyY2hfdGV4dD1keGRpYWc*&p_li=&p_topview=1
Dziękuję i pozdrawiam


Ja:


nie widze mozliwosci podania takich informacji - nie posiadam ich. Sprawdzalem w EADM (opcja `Pokaz dane gry`), ale takie informacje nie sa wyswietlane. Sprawdzalem na ea.pl i eastore, ale niestety nigdzie nie znajduje mojej historii zamowien, wyglada na to ze nie ma tam w ogole czegos takiego jak Konto uzytkownika (mimo dlugotrwalych poszukiwan). Jesli jedynym miejscem gdzie znajdowaly sie takie informacje byl mail wyslany do mnie po zakupie gry (potwierdzajacy zakup gry), to przykro mi - nie kolekcjonuje maili sprzed kilku lat...

Jedyne informacje nt. tej gry jakie jeszcze posiadam, to data zakupu (11.04.2008) oraz klucz licencyjny.

Co do DxDiag; przesylam dwa pliki. Jeden to jest klasyczny DxDiag drugi to 64-bitowy DxDiag (uzywam W7x64Ultimate).


EApl:


Witam ponownie
Historia zamówień znajduje się na stronie EA Store : https://eastore.ea.com/store/eaemea/pl_PL/DisplayCustomerServiceOrderSearchPage
Pozdrawiam


Ja, ostatecznie:


Przede wszystkim dziekuje za informacje ze `historia zamówień znajduje się na stronie EA Store : https://eastore.ea.com/store/eaemea/pl_PL/DisplayCustomerServiceOrderSearchPage ` - mimo polgodzinnych (wczesniejszych) poszukiwan nie udalo mi sie samemu do tego dotrzec (i do chwili obecnej nie odkrylem kolejnych krokow wymaganych do przejscia z ea.pl albo eastore do Historii zamowien). Obecnie zapisalem sobie ten tajemny link w magicznym notatniku online - dzieki temu w przyszlosci bede mogl z niego skorzystac :).

Korzystajac z podanego linku stracilem/zmarnowalem godzine na proby wejscia do Waszego serwisu. Ilosc niedorobek ktore czlowiek widzi na kazdym kroku, przyprawia o zawrot glowy. Nie udalo mi sie wbic do serwisu. Dlaczego? O to wlasciwie powinienem zapytac Was. Ale oczywiscie nie potrafilibyscie na to pytanie odpowiedziec  :(. Zapewne przeprowadzilibyscie 10 prob, kazda zakonczylaby sie sukcesem i dostalbym od Was odpowiedz `a u nas dziala` :P. Zatem pozwole sobie poszerzyc Wasza wiedze i napisze ze nie udalo mi sie wbic, dlatego ze Wasz serwer odrzuca proby polaczenia z Norwegii (gdzie aktualnie przebywam). Dlaczego? A o to, to juz spytajcie Waszych wspanialych i blyskotliwych programistow  XP.

Anyway, po skorzystaniu z tunelowania przez innego kompa, znajdujacego sie w Polsce, udalo mi sie wbic do Historii zamowien. Kolejny krok to wejscie w `Szczegóły zamówienia`. Tutaj niestety rowniez nie ma informacji nt. numeru seryjnego. Za to moja dotychczasowa wiedza nt. tej gry zwiekszyla sie o `kod odblokowania` :) (kolejna nikomu niepotrzebna informacja? :P - ale jakby ktos bardzo chcial, to moge podeslac). Podsumowujac, mam obecnie date zakupu, klucz licencyjny, kod oblokowania (EA mnozy te niepotrzebne zmienne na akord? :P), ale wciaz nie mam `numeru seryjnego` o ktory zostalem poproszony.

Stwierdzilem zatem ze poszperam w fakturach - mozliwe ze tam bedzie numer seryjny. Zatem bedac juz w `Historii zamowien`, a dokladniej w `Szczegolach zamowienia` postanowilem kliknac w `przejrzyj fakture`. Oczywiscie nic to nie dalo XP. Jak juz pisalem wczesniej ilosc bledow i niedorobek w EA siega nieba` :).

Po kliknieciu w link `przejrzyj fakture` otrzymuje informacje:

`Błąd serwera

Błąd:
W chwili obecnej nie możemy wykonać wybranej czynności. Przepraszamy za tę niedogodność. Zostaliśmy już poinformowani o problemie i dokładamy wszelkich starań, aby usunąć go jak najszybciej. Kliknij w przeglądarce przycisk Wstecz i powtórz tę czynność później lub wykonaj inną.
Numer błędu: SYS_000001
`

Zgodnie z zaleceniem probowalem wykonac ta czynnosc pozniej. I pozniej. I pozniej. I pozniej. I pozniej. I pozniej. I jeszcze pozniej. I na nastepny dzien tez. I z Polski i z Norwegii i z Chin tez. I nic. Nawet z Burkiny Faso nie da rady XP.

Eh, coz robic. Doszedlem do wniosku ze predzej ja sobie poradze z bledami EA, niz EA poradzi sobie z wlasnymi bledami. Zatem wracajac do glownego tematu... po raz kolejny usunalem zawartosc (gre) sciagnieta przez EADM. Oczywiscie nie skorzystalem z opcji kasowania gry pod EADM, bo przeciez takiej opcji nie ma :P - musialem wylaczyc EADM, zlokalizowac pliki C&C3 Tiberium i wykasowac je recznie. Anyway, pliki skasowalem, odpalilem ponownie EADM, sciagnalem ponownie gre i tym razem bez przeszkod zainstalowalem.

Przyznaje, wciaz nie znam przyczyny dlaczego poprzednio gra nie chciala sie zainstalowac, mimo ze EADM podawal informacje ze gra jest w 100% i poprawnie sciagnieta, a tym razem w analogicznych okolicznosciach odbylo sie to bez bolu. Niemniej rozwiazanie mojego glownego problemu bylo banalnie proste, a z cala pewnoscia prostsze niz podanie numeru zamowienia, ktory znajduje sie na serwerze, ktory najwyrazniej nie dziala :P i do ktorego dostep jest mozliwy jedynie z jakichs 2% naszego globu (czy jakos tak) XP.

Tak czy inaczej dziekuje za zmarnowanie mojego czasu, czegos sie dzieki temu nauczylem ;). Btw, bylbym wdzieczny za info kiedy wreszcie bede mogl ogladnac faktury. Chyba musze sobie wszystkie informacje pozapisywac na innych serwerach (innych niz EA), bo gdyby w przyszlosci te dane byly do czegos potrzebne, to wole zaufac serwerom innym niz serwery EA :).

Zycze Wam szybkiego naprawienia niedzialajacych uslug, poprawienia dostepnosci do uslug (z kazdego miesca na swiecie) i szybszego rozwiazywania problemow :).
#43
Wow! Awesome! Amazing! Stunning! Revolutionary! Brakethrough!

DNETC policzyl u mnie jedna probke  ;D.


Najwiekszym moim zmartwieniem dotyczacym DNETC bylo... nie dzialanie na zadnych moich grafach  XP. Innymi slowy DNETC zawsze wymagal jakichs dziwnych sterow, innych dla jednych graf, innych dla drugich... Z reguly wymagane byly starsze stery, a ja niechetnie odchodze od czegos co dziala, na rzecz starszego, co wcale nie mam pewnosci czy zadziala. DNETC mial przez dlugi okres czasu problem glownie z obsluga graf dwurdzeniowych. Moje dwie 4870x2 i cztery 5970 nigdy nie chcialy zaskoczyc na normalnych sterach bez kombinowania. Nieszczesliwie nie mam innych graf niz dwurdzeniowe  XP. Dlatego dawno temu odpuscilem sobie ten projekt.

Dzisiaj w ramach testu dla nowego kamrata zaciagnalem jedna probke i co ciekawe przeliczylem :). Pozniej przeliczylem jeszcze jedna i jeszcze jedna i wyglada na to ze cos z tego bedzie. Nareszcie :). Jak bede mial chwile to testne na drugim kompie - zobaczymy czy jest tak dobrze jak mam nadzieje ze jest :). Na chwile obecna chcialem Was jedynie ponformowac, ze przez przypadek zauwazylem ze cos sie ruszylo - zatem zachecam do prob kolejne osoby :).



Happy crunching  :attack:.




Oczywiscie za chwile bedzie sto tysiecy pytan `a jak punktacja?`. Zatem uprzedzajac, tak mniej wiecej 50% lepiej niz Milka.
#44
Archiwum / LogMeIn - dyskusja na temat.
20 Styczeń 2011, 06:52
Cytat: 1-www.eu w 19 Styczeń 2011, 09:27
Dla mnie TV jest jak Skype - masz listę komputerów klikasz połącz i tyle.


No dobrze, to ja Ci podam przyklad:

``Sluchaj, mam klopoty z kompem a dokladniej z grafika, co potrzebujesz wiedziec zeby sie do niego podlaczyc i sprawdzic czy np. nie siadly mi stery do grafy? Adres IP? Prosze bardzo 10.0.0.2. A moze moj adres email? Prosze bardzo xxxxx@xx.xx. Lacz sie. Nie znam sie na kompach i nic wiecej Ci nie powiem, bo nie wiem. Slyszalem tylko ze stoje na NATem i sprzetowym Firewallem, ale niewiele mi to mowi. A, mam tez Firewalla na kompie (softwareowego). Starczy Ci tyle zeby sie do mnie podlaczyc (mam nadzieje ze wykazalem sie juz spora wiedza, podajac Ci moj IP).``.


A tak ciut powazniej, to stracilem kiedys prawie caly dzien i nie udalo mi sie uzyc TV nawet w mojej sieci lokalnej miedzy wlasnymi kompami. A ja nie cierpie marnowac czasu. Z LMI jesli chce komus dac dostep, to wysylam zaproszenie na maila i daje akces. Jak chce komus pomoc z kompem, to wysylam mu plik na maila i pisze zainstaluj. Reszte zrobie sam, nie znajac nawet docelowego IP, konfiguracji sieci i nie obchodzi mnie czy ktos ma NATa, czy Firewall zamyka mu wszystkie nieuzywane porty.


Cytat: 1-www.eu w 19 Styczeń 2011, 12:56
Cytat: Troll81 w 19 Styczeń 2011, 10:38
logmein moge odpalić z dowolnego kompa który ma przeglądarkę :D a TV muszę najpierw zassać :D
i to jest właśnie (moim zdaniem) największa wada LogMein.

Dlaczego wada? Ujme inaczej; gdybym korzystal z TV, to idac do pracy, nie moglbym w pracy nigdy podlaczyc sie do zadnego z moich kompow ani do zadnego z SKB@P. Nie dostane pozwolenia na instalacje softu, nie wymaganego do `naszej` produkcji. A w pracy spedzam do 350h miesiecznie.

Albo zalozmy ze jestem u kumpla, przy okazji prosi mnie on o jakis pliczek Excela ktory mam u siebie na kompie, ja lacze sie z Jego kompa z moim, poprzez przegladarke ktora na pewno ma zainstalowana (nawet jak ma Linuxa ktorego nie znam to tez dam rade :P), kopiuje plik i gotowe. A jak Ty bys to zrobil? A jakbys to zrobil jak kolega ma Linuxa, badz OSX?



Przedstawilem jedynie pierwsze duze wady TV. IMHO TV nie jest zadna konkurencja dla LMI.
#45
http://applefobia.blox.pl/2010/10/Krakow-barka-na-Wisle-sobota-20-listopada.html
#46
Poczatkowo mialem zamiar wkleic to do watku `Na wesolo` :).

Szukalem, szukalem i znalazlem... znalazlem co mi wciagnelo 70GB z partycji systemowej:







Nie, nie - wcale duzo nie sciagam  XP
#47
Yo.

Razem z kumplami grywam pod Steamem. Najczesniej L4D i L4D2, ale zdarza sie Warhammer 40k itp. Jesli grywacie poprzez Steam - podajcie tutaj swoje nicki (i moze jakies info w co grywacie) a byc moze czasami sie spikniemy na jakas partyjke :).


Podlaczmy sie pod Steamem :). Tym bardziej ze niedlugo pod Steamem wyjdzie naprawde klimatyczna strzelanka - Brink (juz kupilem w przedsprzedazy)





STEAM (dla tych co nie wiedza) multiplatforma dla graczy - cyfrowa platforma dostarczania gier komputerowych oraz materialow multimedialnych (np. trailery,) za pomocą Internetu. STEAM to baza wszystkich Twoich gier, to sklep z grami, to komunikator z opcja komunikacji glosowej (swietna jakosc). STEAM to rowniez mozliwosc tworzenia grup graczy, baza wynikow/statystyk graczy - moge zobaczyc kto w co ostatnio gral, moge zobaczyc kto aktualnie gra w jaka gre i dolaczyc do tej gry(!), moge zobaczyc kto w co ostatnio gral, w co lubi grac i umowic sie na rozgrywke, moge zobaczyc czyjes statystyki dzieki czemu moge okreslic na jakim poziomie moge zagrac z danym graczem (np. widzac 100% skutecznosci w M16 w Left 4 Dead zaproponuje rozegranie wspolnej kampani na poziomie eksperckim, a widzac brak skutecznosci powyzej 75% w jakiejkolwiek broni zaproponuje `rozrywkowe` przejscie jakiejs nowej misji na poziomie latwym lub normalnym). Co wiecej, wszystkie gry jakiekolwiek posiadam pod STEAM, sa dla mnie dostepne na kazdym kompie niezaleznie od tego gdzie sie znajduje... Wszystkie gry znajduja sie na serwerze STEAM, a ja moge je w kazdej chwili sciagnac i zainstalowac na dowolnego kompa w kazdym miejscu na swiecie i dowolna ilosc razy.


   * STEAM posiada wiele lokalizacji językowych, w tym język polski.
   * Regularnie trwają akcje promocyjne Free weekends, w czasie których możesz pobrać grę za darmo i przetestować ją przez weekend.
   * Kiedy kupujesz grę dostępną w STEAM otrzymujesz Guest Passes, czyli zaproszenie na trialowe (zazwyczaj 7 dniowe) testy danej gry. Zaproszeniem możesz się podzielić z innym użytkownikiem STEAM.
   * Kluczy gier STEAM nie trzeba kupować bezpośrednio ze sklepu STEAM. Warto rozejrzeć się za lokalnymi partnerami Valve (Allegro), którzy sprzedają klucze po jeszcze korzystniejszych cenach.
   * Gdy zakupiłeś nową grę, nie musisz czekać aż ściągnie się ona w całości. Dzięki STEAM możesz ją odpalić niekiedy szybciej. Np. ściągając grę HL2 pobierane są w pierwszej kolejności lokalizacje dostępne na samym początku gry. W czasie gdy Ty sobie grasz, STEAM pobiera pozostałe pliki.
   * STEAM to przyjazna platforma zrzeszająca graczy z możliwością skupiania się w stworzonych przez siebie lub też przez innych użytkowników grupach oraz dodawaniu ich do swoich znajomych oraz grę miedzy sobą bez potrzeby szukania serwera i wysyłania go przez jakiś komunikator - STEAM tworzy
      serwery na potrzeby kazdej gry.


STEAM manager mozna pobrac za free i zainstalowac - nie zobowiazuje to do niczego. Po instalacji mozna korzystac z komunikatora, komunikacji glosowej, grac w bezplatne gry itp. Badz po prostu zobaczyc jak i w co graja inni :).

STEAM
#48
Archiwum / i7 930
15 Sierpień 2010, 17:39
Pytanie: kto to krecil i jak, bo wlasnie stawiam :).
#49
Archiwum / AMD Radeon HD 5970 (dwurdzeniowa)
14 Sierpień 2010, 19:22
Sapphire niedawno wprowadził bardzo ciekawa grafe do oferty, obecnie ukazuje sie juz ona w sklepach!


Jest to niepełna wersja TOXIC, ktora ma praktycznie identyczne z TOXIC chłodzenie, jest standardowo mocno kręcona (choć nie tak mocno jak TOXIC), jest o wiele tańsza (o ok. 1300pln) i może zainteresować wielu z Was.




1. Wersja klasyczna SAPPHIRE:

Core 725 MHz
Mem 4000 MHz

cena: ca. 2700 pln




2. Wersja niby TOXIC (dla Was):

Nazwa: SAPPHIRE TECHNOLOGY   Radeon HD 5970 - 4 GB GDDR5 - PCI-Express 2.0
Nr artykulu: 11165-02-50R

Core 850 MHz
Mem 4800 MHz

cena: ca. 3600 pln




3. Pelna wersja TOXIC:

Nazwa: SAPPHIRE RADEON HD5970 4GB PCI-E TOXIC DVI/DP
Nr artykulu: 11165-01-50R

Core 900MHz
Mem 4800 MHz

cena: ca. 4900 pln








Jak sami widzicie roznica w taktowaniu rdzeni miedzy TOXIC, a niby-TOXIC jest niewielka (a ja zapewniam ze wersja niby-TOXIC spokojnie wyciaga te same zegary), roznicy w budowie chlodzenia praktycznie nie ma, a roznica w cenie jest masakrujaca. IMHO bardzo atrakcyjna propozycja dla osob ktopre chca kupic wersje z chlodzeniem o wiele bardziej wydajnym i cichszym.






Btw, pilnie szukam PowerColor 5970 lcs - gdyby ktos przez przypadek zauwazyl gdzies w sprzedazy, bede bardzo wdzieczny za informacje.
#50
Archiwum / Bezplatny AV, Firewall - jaki?
09 Sierpień 2010, 10:37
Przy czym ma byc naprawde bezplatny (do prywatnego uzytku).

Ostatnio zainstalowalem na jednym kompie `bezplatnego` avasta, ktory po 3 tygodniach zaczal mi krzyczec ze zostal jeszcze tylko tydzien dzialania. Alem sie wqrw..... To zadna bezplatnosc a jedynie czitowany trial - jakim prawem te niemyte penisy reklamuja sie w taki sposob :/ grrrrr waaaaaargh  :attack: :attack: :attack:. Zlodzieje! Oszusci! Politycy! itd ;)


Avast poszedl w pi... Trzeba znalezc zastepce. Znacie jakis naprawde bezplatny AV i ew. Firewall?
#51
Archiwum / Zmiana rozmiaru partycji - czym?
30 Czerwiec 2010, 00:53
Paragon Partition Magic nie moze mi ugryzc jednego dysku, a musze tam pozmieniac wielkosci partycji. Czym to zrobic, jesli Paragon nie daje sobie rady?
#52
Archiwum / UPS
31 Maj 2010, 09:07
Czas sprawic sobie UPSa.

Wymagania mam niewielkie. Bateria jaka bedzie taka bedzie, nie wymagam tez polaczenia z kompem (sterowanie softem itp.). Wymagam jedynie podlaczenia akumulatora samochodowego. Wiem ze TJM bedzie w stanie doradzic, ale moze ktos jeszcze dorzuci kilka groszy, a poza tym uwazam ze ten temat nie tylko mnie sie przyda i dlatego wlasnie tutaj pisze.
#53
Bedzie o WC. Nie WC takim jak dla typowych uzytkownikow kompow, ale o WC dla nas - BOINCownikow. Bedzie wlasnymi slowami, mam nadzieje ze bedzie przydatne. Mam nadzieje ze te kilka slow pomoze Wam zbudowac wlasne WC, chlodzic Wasze kompy lepiej, pomoze Wam uniknac kilku bledow jak rowniez pozwoli Wam rozeznac sie w rozwiazaniach dla takich jak my :).



Kolejne fazy budowania WC, od stwierdzenia `musze to cholerstwo wyciszyc, bo nie bede trzymal helikoptera w domu` do fazy `cholera, no lepiej to juz sie chyba nie da`:



1. WC nr 1. Cel - wyciszyc kompa, wydac jak najmniej kasy, sprawdzic czy WC sie sprawdzi, sprawdzic czy sobie z tym poradze.

Kupujemy `jakis` blok wodny, jakas pompke wodna za 50-100 zeta, 5m jakichs rurek, stawiamy rezerwuar. Bloczek montujemy na procu, podlaczamy rurki, pompke. Rezerwuar mozna zrobic z czegokolwiek. Moze to byc 5l butelka na wode pitna do ktorej wsadzimy koncowki rurek, plastikowe `pudlo` (np. http://img716.imageshack.us/i/p3030014.jpg/ - zalety; tanie, nietlukace sie, lekkie i jeszcze na kolkach), moze byc nawet wiaderko z przykrywka (no co, mialo byc tanio na poczatek). Mozna uzyc akwarium (jesli juz macie), ale na pewno akwarium nie nalezy do tego celu kupowac - jest ciezkie, latwo rozbic, a nie bardzo jest jak przeniesc w razie potrzeby.

Zalety takiego rozwiazania;

- Jest bardzo tanie, przekonaliscie sie ze potraficie to zbudowac, jak Wam nie wyszlo - nie straciliscie fortuny.
- Takie rozwiazanie nie daje zadnej wielkiej wydajnosci ale juz wyprowadza cieplo poza bude, co daje automatycznie lepsze chlodzenie graf (wiatraki zaczely Wam chodzic wolniej i ciszej) i NB/SB.
- Mozna latwo i wciaz bardzo tanio rozbudowac do lepszego WC.

I to rozwiazanie jest dobre dla osob ktore nie zamierzaja w przyszlosci budowac WC do bardzo mocnego OC. Taki uklad wodny latwo mozna rozbudowac do srednio wydajnego, ale chcac zbudowac faktycznie mocne WC, musielibyscie wymienic wszystko.



2. WC nr 2. Macie juz WC nr 1. WC nr 1 daje Wam taka wydajnosc jak zwykle powietrze, jedynie wyprowadza cieplo poza bude. Chcielibyscie wiecej. Chcielibyscie miec proca lepiej chlodzonego, moc go podkrecac (byc moze mocno). Kupujecie lepszy bloczek, rurki o wiekszej srednicy, chlodnice, mocniejsza pompke, wiekszy rezerwuar... Czy mozna taniej? Mozna. Pamietajcie ze najlatwiej i najtaniej wymienic zbiornik. Powiedzmy ze mieliscie jakis plastikowy zbiornik 5-10l, albo jakies stare akwarium. Najlatwiej i najtaniej wymienic wlasnie zbiornik. Mozecie sobie teraz kupic zbiornik o duzej pojemnosci (bardzo maly koszt, a duza korzysc - ja np. kupilem za 30 zeta zbiornik plastikowy 130l, lekki, na koleczkach, przezroczysty, z przykrywka mocowana na zatrzaskach! 30 zeta i macie tempy o 20C nizsze :)). Rezerwuarem wodnym moze byc cokolwiek, a zasada jest prosta - czym wieksze, tym lepsze. Nie ma znaczenia co jest rezerwuarem, na razie liczy sie dla nas wielkosc. Duza ilosc wody w zbiorniku daje nam tzw. duza bezwladnosc cieplna - potrwa naprawde dlugo zanim proc nagrzeje duza ilosc wody. Co Wam sie schlodzi w nocy (zimno) bedzie bardzo dlugo nagrzewane w dzien (cieplo, lato...).

WC nr 1/2 mozna dodatkowo wzbogadzic o chlodnice (ot w jakiekolwiek miejsce miedzy procem a zbiornikiem podlaczacie chlodnice) - zadnych wiekszych przerobek, nalezy jednak pamietac o wydajnosci pompki - kazdorazowo dolaczajac kolejny element ukladanki, wydluzajac `rurki ukladu`, zmniejszacie przeplywnosc wody w ukladzie. Przy slabej pompce w najgorszym przypadku okaze sie ze Wam po prostu `nie uciagnie`, a w najlepszym woda bedzie doslownie kapala.

Jesli macie juz chlodnice, to mozecie dodatkowo wzbogadzic ja o wiatraki. Nie trzeba tego robic od razu - mozecie to zrobic w dowolnym momencie, za miesiac, za rok,  bez zadnych dodatkowych kosztow/porzerobek. Mozna najzwyczajniej w swiecie polozyc chlodnice na stole, nalozyc wiatraki i przykleic `na okretke` tasma izolacyjna (jakby sie ktos burzyl ze to niepraktyczne... to wyjasniam ze u mnie to dziala od poltora roku). Wiatraki moga byc tanie, ale wtedy nie bedzie to absolutnie ciche WC, albo moga byc drogie, wysokiej jakosci i wtedy ich nie uslyszycie. Mozna tez stosowac `pasywnie` chlodnice w zimie, a wiatraki zakladac jedynie na czas letni. Uzycie tasmy izolacyjnej do montazu wiatrakow do chlodnicy umozliwia Wam blyskawiczny montaz/demontaz wiatrakow, bez wielkich kosztow (jedynie tasma :) ).




Teraz chwila przerwy i kilka slow od siebie:

Niejednokrotnie widzieliscie na zdjeciach piekne kompaktowe WC, z malutkimi zbiorniczkami, mieszczace sie w calosci w obudowie (i ladnie wkomponowane) - podobalo sie Wam i sami chcielibyscie cos takiego zalozyc. Od razu uprzedzam; takie rozwiazanie nie jest absolutnie wydajne. Takie rozwiazanie w wersji `nie drogie` da Wam wydajnosc w okolicach boxowego wiatraczka na proc i nawet nie wyciagnie ciepla z budy. Zyskujecie jedynie cisze (jedynie, aczkolwiek wiem ze dla niektorych juz sama cisza jest bardzo wazna), ale bez mozliwosci ocowania proca. Natomiast takie kompaktowe i sliczne rozwiazanie, w wersji `drogo jak cholera i ladnie jak cholera` da Wam mozliwosc lekkiego ocowania proca, albo podlaczenia proca+graf+nb ale bez mozliwosci ocowania. Najwiekszym bledem `w zalozeniu`, jest stwierdzenie ze takie rozwiazanie jest wydajne. Jesli chcecie miec wydajne, to trzymajcie sie dla wlasnego dobra z daleka od takich kompaktowych rozwiazan.

Wracajac do naszych WC. Zalozmy ze WC nr 2, jest dla Was wciaz za slabe. Chcecie ocowac proca jeszcze bardziej, byc moze podlaczyc grafy (ofc podkrecane :D ), NB, moze cos jeszcze... Zatem nie dla Was WC nr 1 i 2. Chcac oszczedzic sobie kosztow zacznijcie od razu od WC nr 3.



3. WC nr 3. Dla podkrecaczy.

3a. Blok wodny. W czym rzecz? Ano w tym ze zaden blok wodny Was nie zadowoli, zadna pompka nie bedzie dosc wydajna... Zatem nie kupujcie `jakiegokolwiek` bloku! Jesli tak zorbicie, to na pewno predzej czy pozniej go wyrzucicie i beda to wasze zmarnowane pieniadze. Zeby tego uniknac kupcie od razu blok idealny. Co to jest blok idealny - to jest taki blok, ktory ma bardzo dobre odbieranie ciepla z proca, obmywa cala powierzchnie proca i jest `wysokoprzeplywowy`. Wiekszosc blokow `wysokiej klasy`, drogich, spelnia dwa z tych trzech warunkow. Z reguly jesli dobrze odbieraja cieplo z proca i obmywaja calosc, to powoduja spadek przeplywu cieczy w ukladzie (np. wszystkie, pod kazdym innym wzgledem wspaniale, bloki wodne Zalmana - sadze ze TJM i Pigu potwierdza co napisalem). Siadlem ktoregos dnia do kompa, spedzilem calusienki dzien czytajac testy blokow wodnych na calym swiecie. Wybralem sobie 8 najlepszych, wygrywajacych rozne testy. Zakupilem, zamontowalem do kompa i testowalem. Jeden po drugim byly odsylane z powrotem do producenta/sklepu. Zostal mi jeden. Jeden jedyny ktory spelnil wszystkie moje warunki. Swiftech Apogee GTZ. Byc moze ktos jeszcze w przyszlosci dorzuci propozycje bloku doskonalego dla wymagajacych BOINCownikow (licze na cos z  Koolance - maja ostatnio bardzo dobre pomysly), ale na chwile obecna, ja, nie mam zadnego innego bloku calkowicie godnego polecenia i calkowicie pozbawionego wad, no... w 99% ;) . Ten bloczek obmywa calego proca rownomiernie, ma doskonale prowadzenie cieczy w bloku, wspaniale odbiera cieplo z proca i w najmniejszym mozliwym stopniu hamuje przeplywnosc. Pasuja na niego idealne do naszych potrzeb rurki o srednicy wewnetrznej 12-14mm. Jeden drobiazg (zeby nie bylo ze blok jest perfekt) - ma gwinty ze slabego materialu, wiec nie mozna tego bloku zbyt czesto zakladac/zdejmowac, po ok. 10 takich operacjach, musicie kupic nowy backplate i byc moze rowniez `wkretki`. Blok jest drogi, ale dla mocnego WC nie ma innego wyjscia. Polecam ten blok pod rozwage rowniez budujacym WC nr 1/2 - jesli zakladacie ze `byc moze` w przyszlosci bedziecie chcieli isc w mocniejsze WC, to zaoszczedzcie sobie kosztow i kupcie od razu cos porzadnego (pamietajcie jednak, ze ten blok wymaga uzycia szerokich rurek a co za tym idzie co najmniej `sredniej` pompki - slaba pompka nie przepchnie wody przez grube rury).


3b. Rurki. Do ukladow o niewielkiej zamierzonej wydajnosci (WC nr 1/2) stosujemy rurki cienkie (5-8mm wewn.), do mocnego WC 12-16mm wewn. (ja stosuje 13mm wewn. - pasuja do wszystkiego, bez zadnych dodatkowych przejsciowek). Jesli macie mala pompke w ukladzie to musicie zastosowac cienkie rurki (bo slaba pompka nie wytworzy wystarczajacego cisnienia dla szerokich rur i ciecz po prostu nie poplynie). Nie ma tez sensu stosowania cienkich rur do mocnych pomp - opor bedzie tak duzy, ze mocna pompka nic Wam nie da.

W ramach przykladu (sprawdzone doswiadczalnie, aczkolwiek ofc wszystko zalezy od dlugosci rurek itp., ja podaje jedynie przykladowe wartosci):

- rurki 8mm + pompka 150l/h = wydajnosc ca. 75l/h (wystarczy do WC nr 1)
- rurki 13mm + pompka 5000l/h = wydajnosc ca. 4500l/h
- rurki 8mm + pompka 5000l/h wydajnosc ca. 250l/h (jak widac niesamowicie mocna pompka niewiele daje, bo hamuja ja weze o malej srednicy)

Jak dopasowac rurki, do wydajnosci pompy, badz pompke do rurek - przyklad! tylko dla rozeznania sie w temacie! (przy zalozeniu ze chlodzimy tylko proca i nie mamy chlodnicy w ukladzie, a dlugosc rurek nie przekracza w sumie 5m):

- rurki 8mm - pompka 100-200l/h
- rurki 10mm - pompka 200-300l/h
- rurki 13mm - pompka 450l/h

kolejny przyklad:

- rurka 10mm + chlodnica = pompka 350-450l/h
- rurka 13mm + chlodnica = pompka 450l/h to minimum! (np. Laing DDC 1T +, bardzo cicha - dobrze ustawiona jest praktycznie nieslyszalna)


3c. Chlodnica/wiatraki. Czy warto? Koniecznie! :). Dla Was sam zbiornik na ciecz nie bedzie juz wystarczajacym odpromiennikiem ciepla. Potrzebujecie czegos dodatkowego i odpowiedzia dla Was jest chlodnica. Samochodowa, lub typowo komputerowa (te pierwsze sa tansze, te drugie ladniejsze). Nie zapominajcie, ze kazdy dodatkowy element w ukladzie WC zwieksza opory = zmniejsza przeplywnosc cieczy = wymusza stosowanie mocniejszej pompy. Czym wieksza chlodnica - tym mocniejsza pompa potrzebna (w innej sytuacji to co zyskacie na odpromieniowaniu ciepla przez chlodnice, stracicie na spadku przeplywnosci). Do chlodnic mozna dodatkowo zastosowac wentylatory i tutaj musze zrobic drobna dygresje.

Od dawien dawna byly prowadzone burzliwe dyskusje, czy lepszy efekt daja wiatraki nawiewajace zimne powietrze na chlodnice, czy wyciagajace cieplo z chlodnicy i czy warto stosowac wenty po obu stronach (nawiew + dodatkowo wyciag). W koncu ktorys z serwisow komputerowych (nie pamietam ktory) pokusil sie o przeprowadzenie profesjonalnego testu. Stwierdzono ponad wszelka watpliwosc, ze nawiewanie zimnego powietrza na chlodnice daje ok. 5%-10% lepszy efekt niz wyciaganie cieplego powietrza (najslabszy efekt dawalo wyciaganie cieplego powietrza z chlodnicy lezacej na plasko - spadek 25%-45% wydajnosci), a stosowanie wentow po obu stronach ma jak najbardziej sens, ze wzgledu na spadek ogolnej wydajnosci jedynie rzedu 10%-15% (mamy spadek 10%-15% w stosunku do konstrukcji `pojedynczej`, ale mamy dwa razy wiecej wiatrakow).

Jakie wiatraki stosowac? Prosta odpowiedz - ciche i wydajne :P. No przeciez stawialiscie WC zeby miec cisze, a nie kolejny helikopter w domu :). Wystarczy wejsc na strone jakiegos dobrego sklepu komputerowego i porownac trzy cechy wentylatorow: wydajnosc (w m3/h), glosnosc (w  dB(A)) i cene. Naprawde warto sie tym cechom mocno przygladnac, zeby wyboru nie zalowac. Dla przykladu co kupilismy z kumplami (kazdy wybieral osobno, bez radzenia sie pozostalych z nas, a zasady byly proste - wydajnosc przy absolutnej ciszy i nie za bardzo drogo):

kumpel 1: SilenX iXtrema PRO IXP-34-08 - 17m³/h, 8 dB(A), 75pln - wybor masakra... XP, gorzej nawet po pijaku bym nie znalazl XP, ale trzeba przyznac ze bylo cicho i niespecjalnie drogo
kumpel 2: Scythe Slip Stream - 42 m³/h, 7,5 dB(A), 60 pln - juz lepiej, nienajgorsza wydajnosc, wciaz cicho, ale mozna lepiej...
ja: Noctua NF-S12B ULN - 57 m³/h, 6,8 dB(A), 95 pln - da sie? wydajnie, bardzo cicho i wcale nie tak drogo... i co ciekawe - z tych trzech wyborow... najwydajniej i jednoczesnie najciszej! A ktos moglby powiedziec ze jak jest wydajnie, to nie moze byc cicho...

No chyba ze ktos chce ekstremalna wydajnosc, a glosnosc nie ma znaczenia. Takim osobom polecam Papst 4112N2H4. Mam taki jeden  %) - raz w zyciu go wlaczylem  XD, 355m³/h!!!, 67 dB(A)!!! Zakladacie na wlasna odpowiedzialnosc - wizyty sasiadow, policji, jak i niespotykane wrazenia sluchowe gwarantowane  %). Jak kiedys bede mial garaz, taki bunkier gleboko wkopany w ziemie i oddalony mocno od chaty, to postawie tam Kosmosa z duza chlodnica, wspomagana 9-cioma takimi szpejami po kazdej stronie  XD.


Cos wiecej w temacie wiatrakow. Zawsze bardzo wartosciowymi konstrukcjami byly Noctuy. Sa lekko drozsze od konkurentow w swojej klasie, ale zawsze sa bardzo wydajne, bardzo ciche i dostepne za wciaz `akceptowalne` pieniadze. Sa tez wiatraki o nietypowej konstrukcji. Maja np. dwukrotnie zwiekszona grubosc a co za tym idzie zwiekszona powierzchnie lopatek, co przeklada sie na znacznie wieksza wydajnosc przy tych samych obrotach, a zatem przy takiej samej glosnosci. Sa to wiatraki drogie, ale naprawde warte swojej ceny. Doskonalym przykladem sa SilenX iXtrema PRO IXP-76-14, daja 122m3/h przy jedynie 14dB(A) [klasyczny went przy takiej wydajnosci dawalby 35-40 dB(A)], niestety ze wzgledu na swoja grubosc czesto nie nadaja sie do obudow (za malo miejsca na niestandardowej grubosci wentylator). Generalnie mozna okreslic, ze wenty o glosnosci do 7,5dB(A) sa nieslyszalne, 7,5-15dB(A) `praktycznie nieslyszalne`, natomiast powyzej 15dB(A) juz je wyraznie slychac.


3d. Pompa. Temat rzeka. Tutaj nie da sie napisac wszystkiego. Licze na to ze napiszecie cos w komentarzach, a ja bede Wasze uwagi wklejal.

Od siebie napisze jedynie kilka slow. Pompka warta uwagi do `sredniej klasy WC` to Laing DDC 1T. Niedroga, wydajna, praktycznie nieslyszalna, o ladnym slupie podnoszenia wody. W przypadku pompek o wydajnosci wiekszej niz 500l/h zalecam pompy zanurzeniowe - dzieki wlozeniu pompy do zbiornika z woda automatycznie bardzo mocno wyciszacie pompe, a wydajne pompy nie sa ciche. Znanymi i lubianymi pompami sa Eheim`y, lubiane sa szczegolnie za szeroki zakres temperatur w jakich moga pracowac (moga byc stosowane w ukladach z chillerem - o czym niedlugo).

Kolejna wazna sprawa dotyczaca wyciszania pomp zanurzeniowych, jest mozliwosc `zawieszenia` ich w cieczy (takie rozwiazania stosujemy np. ja i TJM). Pompa jest w zbiorniku z woda, ale nie dotyka podloza, ani zadnej scianki. Dzieki temu nie dosc ze jest nieslyszalna, to dodatkowo wytlumione zostaja wszelkie wibracje wirnika. Pamietac nalezy jednak ze wibracje wciaz moga byc przenoszone wezem, dlatego nalezy go podwiesic, ulozyc na jakiejs podkladce (gabce) badz przed zlozeniem WC zalozyc na weza oslonke z jakiejs gabki.


4. Chlodziarki do wody.

Generalnie nie jest to cos co by nas zainteresowalo. Powodow jest wiele i na chwile obecna nie bede sie zajmowal tematem - sa bardziej interesujace tematy do opisania. Moze kiedys tu wroce.


4. Chillery.

Masz WC do kompa? Masz w domu lodowke? To wyjmij z lodowki agregat (sprezarke) i ta plyte chlodzaca co masz na tylnej sciance lodowki (od srodka), agregat postaw kolo kompa, a plyte chlodzaca wrzuc do rezerwuaru. I masz chillera :). Mialo byc prostymi slowami i dalej tak bede 3mal :). Chill [eng] = chłód. Wazne jest abyscie pamietali ze mowa o chillerze `w naszym rozumieniu tego slowa`, bo generalnie wszystkie urzadzenia chlodzace mozna nazwac chillerami (lady chlodnicze w sklepach, klimatyzatory, nawet podstawki chlodzace pod laptopa). Nasz chiller wyglada podobnie do WC - i nie wdajac sie w drobiazgi sklada sie z agregatu (zamiast pompki w WC) i chlodnicy (zamiast bloku wodnego). Tyle tylko ze chillera nie podlacza sie zamiast WC, ale podlacza sie do WC :). Najprostszy i najtanszy zarazem chiller, robi sie biorac sprezarke z jakiejs starej lodowki, podlacza rurke, chlodnice, i wrzuca chlodnice do rezerwuaru (oczywiscie napisalem to baaardzo nieszczegolowo, ale moim zamiarem jest jedynie przyblizenie Wam czym jest chiller i jak moze wygladac).

Tutaj macie dwie przykladowe fotki (moze ryba nie opieprzy za wykorzystanie Jego fotek, toz to tylko w celach pogladowych...):
http://rybamcz.boo.pl/zdjecia/wfc/trichiller/PICT0773.JPG
http://rybamcz.boo.pl/zdjecia/wfc/trichiller/wfc%20testy2.jpg

Chillery moga wygladac roznie.
Moga to byc proste, seryjne konstrukcje (raczej nie polecam bo drogie, a malo wydajne):
https://secure.urmstonaquatics.com/media/gbu0/prodlg/DC300chillerSM.jpg
Malutkie proste i tanie chillerki jak ten:
http://i82.photobucket.com/albums/j272/kepons/chiller%202/1.jpg
Konstrukcje robione na zamowienie:
http://members.multimania.co.uk/piotres2/pudi/1.jpg
http://members.multimania.co.uk/piotres2/pudi/7.jpg
http://members.multimania.co.uk/piotres2/pudi/9.jpg
http://members.multimania.co.uk/piotres2/pudi/14.jpg
Badz zaawansowane dwuagregatowe chillery wielkosci (prawie) budy dla psa :):
http://www.piotres.boo.pl/chiller_2xne2134gk/14.jpg
http://www.piotres.boo.pl/chiller_2xne2134gk/25.jpg
http://www.piotres.boo.pl/chiller_2xne2134gk/29.jpg

Kiedy i do czego oplaca sie zastosowac chiller? Do chlodzenia kilku elementow lub jesli WC nie wystarcza. Woda w ukladzie WC w czasie lata moze przekraczac temperature 35C, dzieki chillerowi mozecie to zmienic i miec 0C. Korzystajac z zaawansowanego chillera mozecie zejsc spokojnie do -20C (mocniejsze konstrukcje moga nawet wiecej - nierzadko widuje -35C). W przeciwienstwie do chlodzenia np. `freonem`, jeden chiller (tak jak i jedno WC) moze chlodzic proca, NB, SB i grafy. Jesli chcesz chlodzic tylko proca, to mozesz wziac freon, ale do schlodzenia czterech graf prosciej zastosowac jeden chiller, niz cztery `freonowe single`.






WC w pytaniach i odpowiedziach.

- Czy warto stosowac kilka pomp szeregowo w ukladzie?
- Nie warto. Lepiej zastosowac jedna mocna pompe niz kilka slabych. Mozna jednak zastosowac jedna dodatkowa pompe, ktora w razie `padu` glownej pompy, uciagnie caly zestaw po obnizeniu OC. Ja mam glowna pompe 5000l/h + 450l/h w zapasie (DDC) - w razie czego pompa zapasowa uciagnie caly zestaw, a ja jedynie musialbym zrezygnowac chwilowo z OC. W przypadku padu glownej pompy, mniejsza bedzie ciagnac WC, co prawda proc i grafy zaczna sie grzac wiec wbudowane zabezpieczenia obniza taktowanie i napiecie, ale uzycie zapasowej pompy pozwoli uniknac wylaczenia kompa z powodu przegrzania i nawet pod Wasza nieobecnosc zabezpieczy elementy chlodzone (proc czy grafe) przed przegrzaniem.

- Co to jest `slup podnoszenia wody`?
- Jest to suma wysokosci na jaka nalezy przepompowac wode oraz wartosci oporow hydraulicznych wodociagu. Wszystko jasne? He he. Tak po ludzku, jest to ogolnie rzecz biorac wysokosc na jaka pompke wypompuje wode. Jesli macie pompke o slupie 0.8m, to nie stawiajcie zbiornika z pompka pod kompem, bo Wam wody nie wypchnie na gore - w takiej sytuacji caly uklad powinien stac na tym samym poziomie. Wysokosc slupa jest zalezna od wielu czynnikow (srednic uzytych rur, ilosci elementow w naszym WC...), dlatego ew. opis producenta na pompce nalezy brac pod uwage z przymruzeniem oka i bardzo pesymistycznie. Osobiscie, jesli widze opis 2,5m slupa, to zakladam ze na 1,25m wypchnie...

- Stosowac pompy akwariowe, czy pompy CO?
- Pompy akwariowe sa nieporownywalnie tansze, jednak pompy CO maja o wiele wyzszy slup podnoszenia wody (moga wypompowac wode na pietro domu, czego akwariowe nigdy nie zrobia) i sa bardziej odporne na `zmniejszanie przeplywnosci cieczy` przez dodatkowe elementy ukladu (np. kilka chlodnic). Pompa CO to stabilna konstrukcja, ktora bedzie dzialac wiele lat i niezaleznie od tego jak zbudujemy caly uklad mozemy brac pod uwage dane producenta. W przypadku pomp akwariowych (ktore bardzo latwo `slabna` pod wplywem niekorzystnych czynnikow) kazdy dodatkowy element (np. chlodnica), czy element zle dobrany (zbyt waskie lub zbyt szerokie weze) bedzie w bardzo duzym stopniu zmniejszal wydajnosc pompy.


Wartosciowe linki:
http://pclab.pl/art27772.html



Tyle na razie, czas mi do pracy. Cdn. Niedlugo beda chlodziarki do wody, chlodzenie freonem.
#54
Archiwum / i7 950 3.06GHz
22 Luty 2010, 14:44
Pierwsze opinie posiadacza:


Procek naprawde udany i szczerze go polecam. Z jednej strony jest to jeszcze jeden z tanszych i7 (a zarazem najszybszy ze zwyklych i7), a z drugiej strony posiada czesc opcji horrendalnie drogich wersji Extreme (np. odblokowany mnoznik!). Procek kreci sie znakomicie, nawet na mobo nieprzeznaczonej do ostrego OC (odblokowany mnoznik bardzo ulatwia podkrecanie i dostosowanie taktowania do taktowania RAMu). Wada tego proca jest wydzielanie ogromnych ilosci ciepla, zatem zalecam stosowanie naprawde mocnych ukladow chlodzenia, nie gorszych niz Ultra 120 z dwoma naprawde dobrymi wiatrakami (osobiscie polecam wydajne WC do mocnego OC). Aktualnie osiagnalem 4.07GHz, przy 1.35V (absolutne minimum dla pelnej stabilnosci) i temperaturze 70C przy bardzo wydajnym WC (bardzo wysoka temperatura w porownaniu do procow na LGA775 - dla przykladu moj poprzedni QX9770 chodzacy na 4.2GHz dawal zaledwie 45C).

W wolnym czasie pokrece jeszcze troche proca, zobaczymy ile wyciagne przy obecnym napieciu (a generalnie to czekam na freon  %) - podobno ktos wyciagnal prawie 5GHz na topowej plycie do OC).
#55
Archiwum / 5xxx nadchodza i ownuja
15 Wrzesień 2009, 03:10
http://www.benchmark.pl/aktualnosci/Testy_wydajnosciowe_i_nowe_zdjecia_Radeona_HD_5870_juz_w_sieci.-23454.html
#56
eRepublik / Spis zolnierzy B@P w erepie
02 Wrzesień 2009, 11:05
Osoby ktore chca byc oficjalnie uznane czlonkami naszej erepowej organizacji wojskowej, prosze o wpisanie w tym watku swojego erepowego nicka. Tylko nick - nic innego nie jest potrzebne. Zanim sie tutaj wpiszecie, przeczytajcie dokladnie po co to wszystko i jak to bedzie dzialalo.




Aktualny spis zolnierzy B@P:


3Rni
Aegis Maelstrom
AiDec
B A R
Bad Madafaka
bASteker
Boberro
BONICPOLAND
cezarek73
Cinnek
Dzikuss
emik
Gargul
Gennone
IceN
Jarek Gdak
kempler
kerio
ksysju
Machloj
Majsterszki
marian_boss
obix007
OxyOne
R A D
sciagacz
sesef
shiva26
Solo 1979
szuuPL
Timaxi
tomi124
Troll81
TRZECIAK
Voice1980
ZedBuc
#57
W tym watku prosze wklejac propozycje avatarow dla naszej BOINCowej grupy w Erepublik. Liczy sie jakosc a nie ilosc XP, ale iloscia tez nie pogardzimy :).


Pamietajcie prosze, ze avatary w Erepublik sa niewielkie, a zatem bierzcie pod uwage ze pliki graficzne z duza iloscia tekstu badz szczegolow graficznych nie beda czytelne.
#58
Archiwum / Aion
04 Sierpień 2009, 14:58
Tak, tak. Aion, nie Ion :).


Tym razem nie bedzie o grafach, platformach, procach, ale o grze.

Po znudzeniu sie Tabula Rasa, wielokrotnym skończeniu Crysis, Crysis Warhead, F.E.A.R. 2, Gears of War, setkach ukończonych misji w Left 4 Dead (gra w to ktoś, może się spikniemy na partyjke? :)), czekając na Diablo III i Starcrafta 2 wróciłem do MMO. Korzystając z okazji ze właśnie przed momentem wyłączyli mi serwer i w związku z tym mam trochę wolnego czasu ;), jako beta-tester Aion chciałbym Was zachęcić do tej gry  :arrr:.


Może tytułem wstępu :): youtube.com/watch?v=AMqLy2jLhYc



Grywalem w swoim czasie w wiele MMO/MMORPG, z tych ktore do dzisiaj milo wspominam to Knights Online (staroc, grafika z poprzedniego wieku, ale znakomita grywalnosc!) i Tabula Rasa (fantastyczna gra, po prostu genialny temat i klimat, doskonaly interfejs uzytkownika, niestety pogrzebana przez kiepskie decyzje tworcow i GM`ow  - wielka strata dla swiatowego MMO :/). Byly tez inne, takie jak WoW i Lord of the Rings Online ktore jakos nigdy do konca do mnie nie przemowily. Lineage i Warhammer Online z ktorych ucieklem po jednym dniu grania. Moglbym jeszcze dlugo wymieniac.

Jako ex alfa- i beta-tester Tabula Rasa i milosnik Crysis, jakis czas temu zostalem zaproszony do beta-testow Aion. Poczatkowo nie wiedzialem dlaczego wybrano mnie, pozniej poznalem przyczyne :). W zwiazku z faktem, ze tworcami sa m.in. Ci, ktorzy przylozyli reki do powstania Tabula Rasa, od razu zainteresowalem sie tematem i nie zawiodlem sie.


Pierwsze slowo o grze: ``AION to najnowsza produkcja NC Soft – studia specjalizującego się w tworzeniu fantastycznych gier MMO (m.in. Guild Wars, Lineage, Tabula rasa). Fabuła Aion: Tower of Eternity podejmuje temat odwiecznej walki Dobra ze Złem. W mitycznej krainie Atreia, pomiędzy dwoma wymiarami istnieje brama, zwana Tower of Eternity. Oddziela ona ziemie Asmodian i Elyos, dwóch ludów, które niegdyś łączyła braterska relacja. Po wielkim kataklizmie ich drogi rozeszły się, a braterstwo zastąpiła wzajemna nienawiść. Krucha równowaga sił zostaje zachwiana gdy w Atrei pojawia się tajemnicza rasa Balaur... ``.

Dlaczego chcialbym Was zachecic? Wiecie co w niej jest najlepsze? Klimat! Dlatego ze ta gra czerpie ze wszystkiego co najlepsze w MMO i nie tylko MMO, a potem dodaje jeszcze karmelowa polewe i wisienke na topie. Majac fantastyczny interfejs jak w Tabula Rasa, gra tworzy podobny klimat mrocznego swiata w ktorym nigdy nie jestescie pewni czy przezyjecie nastepna minute, w ktorym co chwile ogladacie sie za swoje plecy wypatrujac przeciwnikow, w ktorym gra swiatel czy poruszenie sie jakiegos cienia powoduje ze natychmiast rzucacie na siebie wszystkie mozliwe czary/skille ochronne i spieprzacie ile sil, a przy tym macie grywalnosc o wiele wiele lepsza niz w WoW. Swiat w ktorym pogoda ma realny wplyw na rozgrywke, a trzecia tajemnicza sila - Balaur (NPC) - opowiada sie raz po Waszej, a raz po przeciwnej stronie. Dodajmy do tego prawdziwie epickie bitwy, zdobywanie i obrona twierdz (siege quests) w swiecie, w ktorym macie obok siebie magie i armaty, smoki i statki kosmiczne, magiczne ptaki ktore przenosza Was miedzy lokacjami i teleporty, bitwy latajacych okretow i podniebne walki, ogromne potwory, demony, zywioly i magiczne golemy. Ale co tam statki kosmiczne, latajace okrety i teleporty... A co byscie powiedzili jakby Wam wyrosly skrzydla? Yes! W trakcie gry macie mozliwosc wykonania questa, po wykonaniu ktorego zostajecie wyniesieni na `wyzszy poziom egzystencji` (proces ten jest okraszony fenomenalna klimatyczna cut-scenka, w ogole caly Campaign quest prowadzacy do tego 3ma niezly poziom), ktory pozwala Wam na uzywanie skrzydel i prawie dowolne eksplorowanie swiata! Malo, w czasie lotu mozecie rowniez walczyc! Tego jeszcze nigdzie nie bylo. Dlugo nie zapomne mojego pierwszego lotu. Dlugo nie zapomne jak sie o tym dowiedzialem ze moge latac he he. To bylo jeszcze we wczesnej becie i nie bylo jeszcze wielu komunikatow informacyjnych. Walczylem na skraju klifu i przegrywajac walke cofalem sie do tylu. Bylem pewien ze jeszcze pare metrow mam... Mylilem sie. Zaczalem spadac... I jakos tak przez przypadek nacisnalem jakis klawisz na klawiaturze i... zaczalem szybowac! To bylo naprawde niesamowite. Pozniej nauczylem sie nie tylko szybowac, ale rowniez latac... Tego sie nie da opisac! Ci ktorzy latali na gryfach w WoW i zachwycali sie tymi przelotami, niech sobie wyobraza jakby to bylo fajnie gdyby gryfem mozna bylo dowolnie kierowac... youtube.com/watch?v=-CNDKiP1QzM - zwroccie szczegolna uwage na ostatnia minute filmu. Polecam rowniez ten: youtube.com/watch?v=OmSJdl8ji6Y.


Ale wiecie co jest w tej grze najlepsze? Nie, nie klimat. Grafika! To po prostu cudo jakiego jeszcze MMO nie widzialo, a powod jest bardzo wyrazny: CryEngine! Tak, wyobrazacie sobie jak wyglada MMO na silniku Crysis`a i FarCry`a? Aion jest jedyna gra MMO ktora z niego korzysta i dlatego ma niespotykane w innych MMO efekty graficzne. He he grafika jest debesciarska - sa piekne tereny, sa tez i mroczne klimaty... Z reszta sami zobaczcie (to jeszcze filmik z bety): youtube.com/watch?v=qtEO_4x6zl8. I nie zapomnijcie wsluchac sie w muze. Odpalcie sobie filmik w HD, na pelny ekran i dajcie dzwiek na full - od razu uprzedzam, filmik jest w calosci na silniku gry, a muza jest z samej gry (spotkacie sie z nia w niektorych sytuacjach).

A tutaj macie przyklad efektow specjalnych (czary, skille). Wszystko jest autentycznie z gry:


Ale tak naprawde, to nie klimat, nie grafika sa najlepsze. Najlepsza jest muza! He he. Ta gra ma naprawde wspaniala oprawe muzyczna autorstwa fenomenalnego kompozytora i pianisty New Age - Yang Bang Ean, przy wspolpracy 73-osobowej London Symphony Orchestra i kilku chorow! Najczęstsze klimaty muzyczne to beda akcenty Tybetanskie, Indyjskie i Poludniowo Amerykanskie, ale nie tylko. W grze uslyszycie nad jeziorami i w lesnych lokacjach spokojne fortepianowe brzmienia: youtube.com/watch?v=JTyXEFQHIyg, youtube.com/watch?v=WDOYV6VGEuE. Badz tez lekko mroczniejsze w ciemnych puszczach: youtube.com/watch?v=pNtUw0S4MSo. Jeszcze inne w nocy: youtube.com/watch?v=y63x15XsxSc. Zachęcam rowniez do posluchania `Main theme`:



No dobra, powiedzmy sobie szczerze, najlepsze sa tak naprawde efekty specjalne XP. Animacje czarow, umiejetnosci, magicznych przedmiotow (i niemagicznych - morgenszterny wymiataja graficznie  ;D): youtube.com/watch?v=33fCVf2lgUw. W tym filmiku swietnie wypadl Templar (taki Guardian) zgarniajacy na siebie stado przeciwnikow, Ranger ze strzalem seryjnym polaczonym z knock-back, Rangerka z Mass shotem i Assassinka teleportujaca sie za plecy przeciwnika po jego ucieczce i killujaca go `z backstaba` (wszystkie efekty specjalne jak i caly ten filmik sa calkowicie wziete z realnej rozgrywki). I ponownie fantastyczna muza. No po prostu mniodzio (zwlaszcza w okolicy polowy filmiku podczas lotu na wlasnych skrzydlach). Tym razem uslyszycie rowniez po raz pierwszy chor do spolki z orkiestra symfoniczna (pod koniec).


Troszke wiecej o swiecie, kilka wyjatkowo wypasionych lokacji, prezentacja kilku wysokopoziomowych skilli i fragment realnej rozgrywki raid/siege: youtube.com/watch?v=uARq44JPmvw (ponownie polecam HD+Full screen+Ful voice :)).


Bardzo duze mozliwosci personalizacji wygladu postaci (do tego tatuaze, piercing, wybor glosu...). Naprawde ogromne - to juz blizej The Sims 3 z takimi mozliwosciami niz jakiegokolwiek MMO: youtube.com/watch?v=BE_Ake-mh4U. Mozecie stworzyc kogos podobnego do siebie, sasiada, a takze elfa, krasnoluda, diabla, demona, Trolla XP, 80cm mikrusa, 3-metrowego olbrzyma... W grze fajnie wygladaja 80cm kobietki zrobione na elfki i ubrane na zielono/fioletowo. Wygladaja jak faerie :). Mozecie sie tez pobawic w robienie filmikow jak ten z chinskiej bety ;D: youtube.com/watch?v=4-2BzE4fqsU, czy jak ten `dramat milosny` z bety Koreanskiej: youtube.com/watch?v=KpwULUa6BdU&feature=related. A moze stworzycie nowe itemy XP - ten filmik naprawde wymiata - marchewkowe daggery to nic, staff-dmuchawiec tez, ale ryba-miecz i polearm-widelec rozlozyly mnie na podlodze  XD: youtube.com/watch?v=RnpMpYqHOGY.





Osiem klas postaci (Gladiator, Templar, Ranger, Assassin, Sorcerer, Spiritmaster, Cleric, Chanter), dwie plcie, dwie grywalne rasy. Ktora rasa zagracie - jasna, czy ciemna? Ta dobra, czy ta zla? A jestescie pewnie ze ta jasna jest dobra? A co jesli sie okaze ze to ta ciemna, drapiezna, jest tak naprawde dobra? Ktora strone konfliktu wybierzecie? Zajmiecie sie tluczeniem mobow, trzeciej rasy (Balaur), a moze wojny z rasa przeciwna, a moze zdobywanie/utrzymywanie twierdz?


Tutaj macie przedstawione kilka klas postaci:

Sorcerer (typowy Mag): http://www.youtube.com/watch?v=xPo_LIEs_rE
Spiritmaster (Sumonner): http://www.youtube.com/watch?v=T4agXsm-jBo
Ranger: http://www.youtube.com/watch?v=NS8ZYaAxPlU
Assassin: http://www.youtube.com/watch?v=hY3HX0h3CwQ
Gladiator (Warrior): http://www.youtube.com/watch?v=Zl_DJI5B0TY
Templar (Guardian): http://www.youtube.com/watch?v=h-xwNeuNwaM
Cleric: http://www.youtube.com/watch?v=7xNMEvedQuk
Chanter (Buffer): http://www.youtube.com/watch?v=3YoFjXyvvcQ


Dodatkowe informacje:

Zbroje: http://www.youtube.com/watch?v=LY3K-UB5zsw
Giant flying monster: http://www.youtube.com/watch?v=Dw1QjFozi1I
Flying creature: http://www.youtube.com/watch?v=j4BA_aJ-o6M

I na koniec delikates - azjatycki `Siege`: youtube.com/watch?v=UTew7TMZBG0



Chcecie wiecej? Zapraszam tutaj: aiononline.com.pl/news.php
#59
Pytanie jak w temacie. Z tego co mi wiadomo to obie firmy produkuja naprawde dobre zasilacze. Czy wiadomo mi poprawnie? ;)
#60
Archiwum / Kontroler RAID
27 Maj 2009, 09:13
Potrzebuje pomocy w doborze podzespolu - kontrolera RAID. Potrzebuje kontroler z minimum 4 slotami SATA II (mile widziane 6) i mozliwoscia utworzenia RAID 0. Do tej pory probowalem HighPoint RocketRAID 2300 4P SATA II/300 (ROCKET RAID 2300) - pasowala mi ta calkiem droga zabawka. Niestety okazalo sie ze po wlaczeniu RAID w kontrolerze nie moge korzystac z jednego z RAID`ow w mobo (Asus Striker II Extreme) - albo RAID dla SATA w mobo, albo RAID dla SATA z dodatkowego kontrolera. Szukam kontrolera, ktory mi takiego numeru nie zrobi. To znaczy potrzebuje jeden RAID z mobo i drugi z dodatkowego kontrolera (np. na PCIe) i to jest wlasnie powodem zakupu dodatkowego kontrolera. Na chwile obecna mam 6 HDD w RAID 0 z mobo na SATA II + 2 HDD w RAID 0 zbudowane w oparciu o eSATA (drugi kontroler na plycie - nie pamietam nazwy, jakis JMicron chyba) i potrzebuje jeszcze jeden. Kontroler NIE MUSI byc wewnetrzny.
#61
Archiwum / GT300
06 Maj 2009, 19:46
Proszę o wstawianie tutaj znalezionych informacji nt. GT300 - ja zaczynam ;):

www.benchmark.pl/aktualnosci/Predkosc_transferu_danych_w_GT300_wyniesie_256GBs.-19037.html
#62
Archiwum / Kabel do zasilaczy
28 Kwiecień 2009, 13:20
Czy ktos wie jak to dziala? Dziwi mnie ze jeden PSU jest polaczony z drugim zaledwie kilkoma kabelkami, a nie cala tasma...


http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=47331
#63
Archiwum / ATI, 4890 i podobne...
08 Kwiecień 2009, 10:22
Zdecydowalem sie na zakup 4890 (propozycja Sesefa - dzieki :) ). Kierowalem sie stara dobra zasada `jak daja, to trza brac`, czyli poki Milka dobrze placi, to trzeba korzystac. Oczywiscie za jakis czas Milka moze placic gorzej (znamy to z niedawnej historii) i mimo zapewnien ze tak nie zrobia to jakos bym sie nie zakladal (za duzo tam matolkow).


Najbardziej spasowala mi wersja DIAMOND ATI Radeon™ HD 4890 XOC ( http://www.diamondmm.com/4890PE51GXOC.php ), ale niestety musialbym do tego jeszcze clo straszne doplacac :(. Marzyl mi sie tez XFX Radeon® 4890 1024MB DDR5 XXX (HD-489A-ZDD7), ale mimo ze XFX jest w Polsce, to ten produkt jest niedostepny (oczywiscie w ofercie XFX Polska jest, ale jakos nie ma w sprzedazy...  >:( ). Tak wiec w koncu zdecydowalem sie na HIS Radeon HD 4890 Turbo 900/4000. Nie przepadam za ta firma, ale czasami maja naprawde udane produkcje, a pozostale firmy niech traca klienta :P.
#64
Poradnik dla wlascicieli kart Nvidia dla projektu GPUGrid:



Zalecane karty graficzne: wszystkie powyzej 8800GT
Zalecana przeze mnie minimalna karta graficzna: 9600 GT


Wersja BM zalecana przeze mnie: 6.11.7
Wersje BM calkowicie odradzane: 6.6.1 - 6.6.20 (http://www.gpugrid.net/forum_thread.php?id=1045)
Wersje dodatkowo odradzane przeze mnie: 6.6.21 - 6.6.35

Stery zalecane (!!!) przeze mnie:
Stery zalecane dla Linuksa: 185.xx, a jesli nie zadzialaja, to mozna probowac wyzszych niz 185.xx, badz tez 180.44, 180.60, lub 173.1420.

OS zalecany przeze mnie do GPUGrid: Jesli macie jedna grafe w kompie - W7x64/ew. Vistax64, a jesli wiecej niz jedna - Xp (ze wskazaniem na XPx64). Najlepszym systemem do GPUGrid jest Linux64, choc wiem ze niestety nie dla kazdego jest to dobry wybor. Pamietajcie aby w przypadku liczenia na wiecej niz jednej grafie w kompie wylaczyc SLi (nie dotyczy sterownikow 190.38). Ja zalecam dodatkowo wylaczenie PhysX na czas liczenia projektow CUDA (PhysX jest oparta o technologie CUDA, a zatem byloby lepiej aby grafa nie obslugiwala dwoch CUDA-softow na raz).


Gdyby ktos mial klopot z pobieraniem WU dla GPU to stosowac sie do ponizszych zalecen (a jesli ponizsze info nie pomoze, to prosze pisac w watku GPUGrid - http://www.boincatpoland.org/smf/gpugrid/gpugrid/):

1. Zresetowac projekt.
2. Po resecie (po np. 3-5 min w zaleznosci od szybkosci lacza) zatrzymac wszystkie projekty poza GPUGrid. Nie zatrzymywac pobierania, tylko zatrzymac PROJEKTY - czyli przetwarzanie WU :).
3. Aktualizacja GPUGrid az do skutku - nie przejmowac sie dziwnymi komunikatami.

Uwaga, wprowadzone zostaly WU roznej dlugosci! Serwer ma eksperymentalne oprogramowanie ktore `bedzie sie uczylo` (choc to moze za duzo napisane ;) ) kto i ile moze przeliczyc. Nalezy zatem zaciagnac probke, przeliczyc niezaleznie od wszystkiego (nawet po przekroczeniu deadline!), odeslac i zaraportowac. Serwer ma sie uczyc ze np. probka byla za dluga i przyznac krotsza :). Osobom ktore maja troszke wolnego czasu (i niestety powolne grafy) zalecam na poczatku sprawdzanie czasu przeliczania probek. Jezeli z gory wiadomo (musi byc wiadomo na 100%!) ze WU nie zmiesci sie w deadline - mozna od razu ja anulowac i zaciagac nastepna. Patrzcie na nazwy probek (nie znam wszystkich) - mozna po nazwach dojsc ktore sa dluzsze, a ktore krotsze.


I drobne przypomnienie dla `nowych` w GPUGrid:

This is performance guide of nVidia graphic cards on GPUGrid:
1. GeForce 280GTX: 25000 sec/WU
2. GeForce 260GTX: 28000 sec/WU
3. GeForce 9800GTX+: 44000 sec/WU
4. GeForce 9800GTX: 47000 sec/WU
5. GeForce 8800GTS512: 50000 sec/WU
6. GeForce 8800GT: 58000 sec/WU
7. GeForce 9600GT: 70000 sec/WU
8. GeForce 8800GS: 74000 sec/WU
This is estimated time (+/-2000 seconds ) of what you should expected from this cards when they operate at normal values. This data was taken from statistic of users who crunch. Although this comparison is not 100% correct due to different CPU, and RAM clocks, but this give some lights on GeForce performance.


BOINC GPU - Porownanie kart graficznych w GFLOPS`ach

Ponizsze naleza do grupy Compute Capability 1.1:

Nie uzywac do GPUGrid - nie zmieszcza sie w deadline!
GeForce 8400 GS PCI 256MB, est. 4GFLOPS
GeForce 8400 GS PCIe 256MB, est. 5GFLOPS
GeForce 8500 GT 512MB, est. 5GFLOPS
Quadro NVS 290 256MB, est. 5GFLOPS
GeForce 8600M GS 256MB, est. 5GFLOPS
GeForce 8600M GS 512MB, est. 6GFLOPS
Geforce 8500 GT, 512MB PCIe, 6GFLOPS

Nie zalecane do GPUGrid, chyba ze pracuja 24/7
GeForce 9600M GT 512MB, est. 14GFLOPS
GeForce 8600 GT 256MB, est. 14GFLOPS
GeForce 8600 GT 512MB, est. 15GFLOPS
GeForce 9500 GT 512MB, est. 15GFLOPS
GeForce 8600 GTS 256MB, est. 18GFLOPS

Entry Performance cards for GPUGrid
GeForce 9600 GT 512MB, est. 34GFLOPS
GeForce 9600 GT 512MB, est. 37GFLOPS
GeForce 8800 GTS, 640MB, est. 41GFLOPS [CC 1.0]
Geforce 9600 GSO, 768MB (DDR2) 46GFLOPS
Geforce 9600 GSO, 384MB (DDR3) 48GFLOPS

Average Performance Cards for GPUGrid
GeForce 8800 GT 512MB, est. 60GFLOPS
GeForce 8800 GTX 768MB, est. 62GFLOPS [CC 1.0]
GeForce 9800 GT 1024MB, est. 60GFLOPS

Good Performance Cards for GPUGrid
GeForce 8800 GTS 512MB, est. 77GFLOPS
GeForce 9800 GTX 512MB, est. 77GFLOPS
GeForce 9800 GTX+ 512MB, est. 84GFLOPS
GeForce GTX 250 1024MB, est. 84GFLOPS

Compute Capability 1.3 [wiekszosc]:

High End Performance Cards for GPUGrid
GeForce GTX 260 896MB (192sp), est. 85GFLOPS (120)
Tesla C1060 1024MB, est. 93GFLOPS (131)
GeForce GTX 260 896MB, est. 100GFLOPS (141)
GeForce GTX 275 896MB, est. 123GFLOPS (173)
GeForce GTX 285 1024MB, est. 127GFLOPS (179)
GeForce GTX 280 1024MB, est. 130GFLOPS (183)
GeForce 9800 GX2 512MB, est. 138GFLOPS [CC 1.1]
GeForce GTX 295 896MB, est. 212GFLOPS (299)

CC=Compute Capability

Cyfry w nawiasach oznaczaja efektywnosc w GFLOPS, po uwzglednieniu 41% zwiekszonej efektywnosci wynikajacej z zastosowania zaawansowanych zestawow instrukcji CC 1.3, zaimplementowanych w GT200/GT200b (wykorzystywanych oczywiscie przez GPUGrid).




Jesli ktos chce wiedziec wiecej nt. specyfikacji kart graficznych Nvidia, to polecam linka: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Nvidia_Graphics_Processing_Units


Powyzszy poradnik dla GPUGrid powstal dzieki wspolpracy z najbardziej zaangazowanym liczydlowym GPUGrid`a (obecnie juz testerem i moderatorem) ETA, ktoremu jestem bardzo wdzieczny za wielki wklad w ogolnie pojety rozwoj GPUGrid.





Efektywne liczenie jednoczesnie GPUGrid na GPU i innych projektow na CPU - rowniez dla `Milkowcow`



Wprowadzenie:

Ten temat jest dosc trudny do napisania z uzyciem jedynie `czystych formulek`. Bede sie tutaj mocno posilkowal przykladami, a wiele kwestii wyjasnie wlasnym jezykiem. Z poczatku moze sie to wydawac dosc chaotyczne, jednak w miare wolnego czasu postaram sie dopieszczac tekst, aby byl jak najbardziej zrozumialy. Uwaga, jesli wyraznie nie zaznacze ze jest inaczej, to wszystkie przyklady odnosza sie do XP32ProEngSP3. Zaznaczam tez, ze ponizsze przyklady w ok. 85% sa podawane na podstawie efektow testow, a w 15% na podstawie obliczen osob godnych zaufania.

Przeczytanie tej czesci poradnika zalecam rowniez Milkowcom, ktorym dzieki zebranym tutaj informacjom latwiej bedzie zrozumiec znacznie bardziej skomplikowane zagadnienie efektywnego liczenia Milki.


Kilka faktow i wspomnienie historii:

Zacznijmy od tego ze projekty dla GPU wykorzystuja procesor. To nie jest tak, ze projekt dla GPU chodzi tylko i wylacznie na GPU. Zawsze proc jest w mniejszym, badz wiekszym stopniu wykorzystywany. Czasami moze to byc 1% bo proc jedyne co robi to przesyla dane do grafy, a czasami moze to byc 50% jednego rdzenia bardzo, bardzo szybkiego procesora, np. jesli projekt wciaz wykonuje czesc obliczen na CPU. Wiele zalezy od szybkosci proca, szybkosci grafy, uzytego systemu operacyjnego, jak i od samego projektu. GPUGrid nalezy do tych projektow, ktore w najmniejszym mozliwym stopniu wykorzystuja procesor. Musze tutaj napisac ze programisci odwalili w tej kwestii naprawde kawal niesamowitej roboty - zejsc z 40% w przeciagu trzech miesiecy do srednio 1,5%! I w tej chwili czesc z Was moglaby juz przestac czytac dalej - myslicie po co sie zajmowac tak niewielkim problemem? Poltora procenta i walczyc o taki drobiazg? Mam nadzieje ze po dalszej czesci tekstu nie bedziecie zalowac poswieconego czasu.


Od czego zalezy stopien obciazenia procesora:

Kazda jednostka GPUGrida przetwarzana na grafie wykorzystuje procesor. I w pierwszej kolejnosci to od procesora zalezy w jak duzym stopniu jest obciazony - od jego szybkosci i architektury. Dla 260GTX: Q6600@2.4GHz (stock) bedzie wykorzytywany w 3%, Q6600@3.42GHz w 2%, QX9770@4.2GHz w 1%, a dla odmiany C2D T5450@1.66 (stock) - 8%, AthlonXP 1700+ stock 25-35%. Gdyby to byl 280 GTX i to po mocnym OC, to wymagalby od proca o wiele wiecej danych w tym samym czasie, a zatem byloby to: Q6600 stock - 5%, Q6600@3.42GHz - 3%, QX9770@4.2GHz - 2%, C2D T5450 (stock) - 15%, AthlonXP 1700+ stock 40-70%. A teraz drobny prztyczek: ilu z Was majac niezbyt szybka grafe i niezbyt szybkiego jedno-dwujajowego proca, odpalalo GPUGrida + jeden-dwa projekty na CPU + korzystalo w tym samym czasie z kompa do codziennego uzytku... ilu z Was narzekalo ze nie moze zdazyc do deadline`u?

XP

Dobra, jedziemy dalej. Stopien wykorzystania procesora zalezy rowniez w duzej mierze od systemu operacyjnego. Jesli dla Q6600 stock + Win32 bedzie to 5% to dla Lin32 bedzie to 2%, a dla Lin64 1%. Roznica na korzysc Linuksa jest tym wieksza, im wolniejszy (gorszy technologicznie) jest procesor. Dla przykladowego A XP1700+ bedzie to XP32 - 40%, Lin64 - 6%. (Ubuntu8.10AMD64 i Suse64). Tutaj musze mocno zaznaczyc, ze pod wzgledem obciazania proca GPUGridem, Linuks zawsze masakrowal Xp (obecnie bardzo duza przewage maja rowniez wszystkie systemy 64-bitowe). Juz w starych czasach (prawie rok temu) gdy obciazenie pod Win32+Q6600@3.42+280GTX wynosilo 40%, pod Lin64 bylo to 3%. Pomiedzy XP32 a XPx64 na starszych sterownikach nie ma mierzalnej roznicy w obciazaniu proca, jednak na najnowszych roznica jest ogromna. W ramach przykladu; po przeliczeniu jednej jednostki wykorzystanie proca pod XP32 wynioslo 40minut, a pod XPx64 15minut. Dodatkowo jest ok. 10% roznica w czasie przetwarzania WU na korzysc XPx64 (Linux64 zyskuje w stosunku do XP32 10-40% w zaleznosci od jednostki).

Obciazenie procesora zalezy rowniez od czegos, na co nie mamy wiekszego wplywu - od konkretnych jednostek. Niektore WU moga obciazac proca w 1%, a inne w 5%. Obecnie moj komp (QX9770@4.2GHz+XP32) liczy mi dwie jednostki z serii GIANNI i jedna z serii IBUCH. Jedna jednostka GIANNI obciaza kompa 1-1.5%, a druga non-stop jedynie 0.5%. A IBUCH bierze 2-4% he he. Generalnie jednostki IBUCH zabieraja do pieciu razy wiecej proca niz np. KASHIF, czy GIANNI.


Dlaczego te informacje sa wazne:

Dlatego ze chcac efektywnie liczyc na GPU, musicie zostawic grafie kawalek proca. I byloby dobrze gdybyscie wiedzieli ile tego proca pozostawic. Jesli nie dacie troche oddechu prockowi zeby mogl obslugiwac grafe, to automatycznie ja przydlawicie. Grafa nie bedzie chodzila na 100% (a np. na 50-60%, czyli najczesciej spotykany przypadek), bo proc nie nadazy przesylac danych. Jesli zas pozostawicie za duzo, badz pozostawicie niepotrzebnie kawalek proca, to stracicie na tym (w szczegolnych przypadkach nie ma sensu pozostawianie wolnych mocy przerobowych proca specjalnie dla GPUGrida).


Jak wykorzystac nabyta wiedze w praktyce:

Na przykladzie mojego `Kosmosa` (QX9770@4.2GHz + 3x 280GTX). Proc czterordzeniowy, zatem ustawiam wykorzystanie 75% rdzeni. Dzieki temu licze 3 projekty na CPU + 3 na GPU (ktore mi biora w sumie 5%). W efekcie GPUGrid dostaje dane natychmiast i nie musi czekac w kolejce, co w idealnych warunkach (jakbym nie mial wakacji i nie gral na kompie tylko siedzial po 12-16h w pracy he he he) skutkowaloby mi 3.000 pkt. z CPU + 70.000+ pkt. z GPU na dobe. Owszem, trace niewykorzystujac 20% mocy przerobowych proca. Ale jakbym ustawil 4xCPU + 3XGPU to nie dosc ze zdlawilbym GPUGrida z powodow obecnie juz ogolnie zrozumialych, ale co wiecej - zmusilbym proca do ciaglego przelaczania sie miedzy zadaniami, co spowodowaloby jeszcze wieksza strate wydajnosci (czesc z Was zapewne wie jak bardzo spada wydajnosc proca jesli notorycznie i blyskawicznie musi sie przelaczac miedzy zadaniami, gdzie kolejnych rzadan od kolejnych zadan nie da sie przewidziec - instruction prefetch w takich sytuacjach daje strate zamiast zysku!). Majac 4xCPU + 3xGPU mialbym dzienny utarg 3.500 + 40.000. Nieekonomiczne. Przyznaje, ze sa sytuacje w ktorych korzystam z takiej konfiguracji. Na przyklad wczorajszy wyscig. W ramach aktywnego udzialu w 24-godzinnym wyscigu wlaczylem wszystkie cztery jajka na PrimeGrid. Niech strace te 10k z GPUGrid (i tak mam tam sporo), byleby zyskac te 500 ekstra do wyscigu. I jakby to byl wyscig tygodniowy, to tez bym tak zrobil. Ale nie zrobie tego np. dla Projektu miesiaca.

Sa tez sposoby wykorzystania wolnych mocy przerobowych kompa, nieprzeszkadzajace GPUGridowi. Mam tutaj na mysli projekty non_cpu_intensive. Projekty takie jak AlmereGrid czy FreeHAL w zaledwie minimalnym stopniu wykorzystuja procesor (np. 1-3%), a zatem mozna sobie dodatkowo policzyc jakiegos Almera czy FreeHALa wykorzystujac wolne moce przerobowe proca  i dopchac go deczko (pod warunkiem ze macie dosc pamieci i odpowiednio szybkie HDD na takie operacje). Idealnym dla mnie rozwiazaniem bylo zawsze 3xCPU + 3xGPU + 20xAlmere + 10xFreeHAL. Obciazenie rdzeni wynosilo wtedy 98% 97% 98% 97%. Ideal - przy takim obciazeniu proc jeszcze chodzi na luzie i nie spowalnia GPUGrida (do 98% wlacznie, prefetch jeszcze dziala zgodnie z zalozeniami). Zaznaczam, ze projekty te polecam tylko i wylacznie zaawansowanym uzytkownikom komputerow, majacym juz spora wiedze nt. BOINC`a.

W niektorych przypadkach nie warto odciazac proca specjalnie dla grafy i GPUGrida. Jesli na przyklad Wasza 8800 majac `luzno` chodzacego proca Q6600 liczy WU GPUGrida 3 dni, to zapchajcie proca do fulla. Zamiast 3 dni bedzie to 3 i pol dnia - i tak zdazycie przed deadlinem. A ile za to ten jeden dodatkowy rdzen nachapie punktow? W tej kwestii postepujcie z rozwaga, bo z kolei majac powolny procesor (powiedzmy Athlon64 3000+) nie oplaca sie zapychac proca zadaniami na CPU, bo on i tak wiele punktow nie narobi. To juz niech lepiej kreci na grafie tego GPUGrida, bo lepiej na tym wyjdziecie.

Btw, przy wykorzystaniu systemow 64-bitowych (a zwlaszcza Linuksa 64bit), wzrasta szybkosc przetwarzania WU. Wzrost ten jest zalezny od Work Unitow i dla kazdego WU moze byc inny. Nie mam aktualnych danych (do aktualnie dostepnych WU), ale dla starszych serii wydajnosc przetwarzania wzrastala o 10-40%.


May the GeForce be with you young padawan ;)




Poradnik dla wlascicieli kart ATI dla projektu Milkyway:  


Poradnik dostepny jest na PM u OxyOne.







Pytania i odpowiedzi:



1. Milke da się poustawiać tak, aby na kliencie 6.10.18 liczył na wgranych opto tak jak na domyślnej aplikacji? tzn 4+1?


a). Przede wszystkim, optymalizacja zawiera dokladnie ta sama aplikacje liczaca, co aplikacja domyslnie sciagana z projektu przez BM. Zatem nie jest to stricte optymalizacja.

b). `Optymalizacja` rozni sie tym (od zwyklej app) ze zawiera plik konfiguracyjny, umozliwiajacy zmiane ustawien aplikacji liczacej (zmiane sposobu liczenia/obciazenia grafy itp.). Domyslne ustawienie `optymalizacji` jest identyczne z domyslna aplikacja, a zatem samo wgranie optymalizacji nic nie zmienia w sposobie liczenia.

c). Jesli cos zmieniliscie w konfigu, wystarczy ponownie wgrac (nadpisac) optymalizacje, dzieki czemu zostana przywrocone domysle ustawienia liczenia Milky.

d1). Za obciazenie procesora odpowiada linia <avg_ncpus>0.05</avg_ncpus>. Wartosc okresla jaka czesc jednego rdzenia ma zabrac sobie grafa na potrzeby liczenia Milky. Moze to byc 0,05 co bedzie skutkowalo na czterordzeniowcu liczeniem 4CPU+1GPU, mozna tez wpisac 1 w wyniku czego bedzie liczone 3CPU+1GPU, a cale jedno jajo zostanie przeznaczone na potrzeby grafy.

d2). Jesli macie grafe dwurdzeniowa (np. 4870x2), to wpisanie 1 na czterojajowcu bedzie skutkowalo liczeniem 2CPU+2GPU.






Od Autora:

Staralem sie opisywac przygotowanie komputerow do uzytkowania projektow dla GPU w sposob rzetelny i dokladny, jednak w zwiazku z wypiciem zaledwie dwoch piwow przed rozpoczeciem `Poradnika` i jedynie trzech kolejnych podczas tej katorzniczej pracy, nie jestem w stanie zagwarantowac ze powyzsze opisy sa wolne od bledow. W razie watpliwosci zachecam do kontaktu poprzez PM, badz osobistego przekazywania piwnych datkow na rzecz rozwoju poradnika  :arrr:.


Zastrzegam sobie rowniez prawo do edycji powyzszego poradnika w zaleznosci od humoru, pogody, swieta panstwowego czy tez religijnego (dowolnej, wybranej przeze mnie na chybil trafil religii), fazy ksiezyca, badz stanu upojenia alkoholowego itp.  %)






Plany rozwoju poradnika: Efektywne liczenie jednoczesnie MilkyWay na GPU i innych projektow na CPU i wykorzystanie klientow HAL`owych do liczenia jednoczesnie z MilkyWay.
#65
Einstein@home / Cuda w Einstein@home
18 Grudzień 2008, 09:19
GPUGrid, SETI, a niedlugo Einstein :)

`Einstein@Home
Technologia NVIDIA CUDA już wkrótce wesprze również trzeci co do wielkości projekt BOINC, Einstein@home, który wykorzystuje moc współdzielonych sieci obliczeniowych do poszukiwania wirujących gwiazd neutronowych (zwanych również pulsarami) poprzez wykorzystanie danych z wykrywaczy fal grawitacyjnych. `


http://www.frazpc.pl/news/22431-Coraz_wiecej_projektow_wykorzystuje_NVIDIA_CUDA
#66
Archiwum / GeForce GTX 295
14 Grudzień 2008, 01:00
Cyt.:

NVIDIA już niebawem zamierza zeprezentować swoją odpowiedź na podwójnego Radeona HD 4870 X2. Idąc śladami konkurencji, do walki wystawiona zostanie karta graficzna składająca się z dwóch sparowanych ze sobą układów. NIVIDIA zamierza połączyć ze sobą dwie karty GeForce GTX 260 (rdzenie wykonane w wymiarze 55nm) za pomocą zintegrowanego mostka SLI, a powstałego w ten sposób potwora ochrzcić mianem GeForce GTX 295. Nie tak dawno pisaliśmy o tym projekcie jednak teraz pojawiło się pierwsze zdjęcie i garść nowych interesujących danych. Okazuje się, że nowy proces technologiczny pozwolił zmniejszyć współczynnik TDP do 290W (pojedynczy GTX260 posiada TDP równe 186W), natomiast ilość procesorów strumieniowych wzrosła do 480. Oznacza to, że GTX 295 będzie posiadał taką samą ich ilość co dwie karty GTX 280. Widać, że nowy GeForce został stworzony z myślą o dominacji nad konkurencją, ile nam jednak przyjdzie zapłacić za taką wydajność, jak na razie pozostaje zagadką.






Dodam od siebie, ze moze to jest GTX260GX2, ale biorac pod uwage ilosc procesorow strumieniowych to jest to rownorzedne z GTX280GX2, dziwie sie zatem ze pisza o niej jako o 260GX2. Moze chodzi o taktowania...
#67
Archiwum / Fusion-io ioDrive
14 Grudzień 2008, 00:51
Cyt.:


Serwis TweakTown jako (chyba) pierwszy przedstawił kompletne wyniki testów dysku Fusion-ioDrive, zapowiadanego przez producenta jako najszybszy dysk na świecie. Jak się okazuje, nie były to czcze przechwałki, produkt deklasuje dyski klasycznej konstrukcji a także najszybszy dotychczasowy dysk SDD - Intel X25-M. By choć w niektórych testach osiągnąć zbliżoną wydajność posiłkowano się aż ośmioma dyskami Seagate 15K.6 zestawionymi w macierzy RAID. Jak zwykle w przypadku takich osiągnięć znaleźć można jeden poważny minus, cenę. Testowany dysk o pojemności 80GB wyceniony jest obecnie na blisko 3000 dolarów, jego więksi bracia są odpowiednio drożsi (np. 320GB za 14.400 dolarów).

http://www.tweaktown.com/reviews/1683/1/exclusive_look_at_fusion_io_iodrive_pcie_solid_state/index.html



@TJM: Rzuc okiem na Read Access Time i Write Access Time :D. A jako serwer plikow? Ho ho... Tylko ta cena... ;)  XD



No ale, wg. TweakTown jest to produkt klasy `Must have`  XD XD XD
#68
Jak to zrobic?

Mam kilkaset WU do przeniesienia z jednego kompa na innego. Przenioslem same WU i pytanie co jeszcze trzeba przeniesc? Kiedys gdzies czytalem o przenoszeniu WU na beznetowce, ale jakos nie bylo mi to wtedy potrzebne. Poza tym to nie jest beznetowiec, a ja nie chcialbym zeby po kontakcie z serwerem przeniesione WU zostaly np. anulowane. Moze niepotrzebnie sie martwie, ale wole dmuchac na zimne - to chodzi o ostatnie 400 WU 3x+1!!! ;D
#69
Archiwum / Chlodzenie metalem
07 Listopad 2008, 04:50
Podobno lepsze od WC...

http://www.benchmark.pl/aktualnosci/Zestaw_chlodzacy_przy_pomocy_cieklego_metalu_za_chwile_w_sklepach-14456.html


Jakos nie moge uwierzyc... ;)

Poza tym wielka zaleta WC (w przeciwienstwie do powyzszego rozwiazania) jest prawie calkowite wyprowadzanie ciepla poza obudowe kompa (co pomaga chlodzic m.in. grafy, czy HDD). Gdyby toto mialo heatpipe`y wyprowadzane poza obudowe i tam caly heatspreader, to predzej bym sie zainteresowal. Odprowadzanie ciepla do srodka obudowy + trzy 280-ki + 6 twardzieli prawdopodobnie ugotowaloby moj sprzet :(.

Jak juz robia cos nowoczesnego, to niech dzialaja poprawnie do konca. Niech nie biora przykladu z Microshitu - tyle super nowosci w Viscie, tylko wszystko kurna przedwczesna pre-alfa  XD

Anyway, jesli ktos to przetestuje, to ciekaw jestem opinii :).
#70
Archiwum / Ujemne statystyki?
28 Październik 2008, 04:43
Rzuccie okiem na Boincstats. Duzo osob z naszego teamu zaliczylo minusy za ostatnie 24h... Co sie dzieje? Czy jakis projekt zostal skasowany?
#71
http://www.frazpc.pl/news/21625-Core_i7_przecietne_pierwsze_wyniki_OC

Zatem Nehalem nie do BOINC`a (temperatura, kiepskie OC), chyba ze wersje wielordzeniowe (6-8 jajek :) ).
#72
Sprzęt / Szybki net w Japonii - pozazdroscic...
01 Październik 2008, 09:28
http://www.frazpc.pl/news/21515-Internet_1_Gbps_w_Japonii_od_1_pazdzienika
#73
Oprogramowanie / VMware
28 Wrzesień 2008, 23:39
Zainstalowalem na probe VMware i odpalilem pod nim BOINC`a. Boinc liczy tylko jedna WU na raz. Tak jakby komp mial tylko jeden rdzen. Czy ktos ma jakies doswiadczenie w takich sprawach? Mam odpalic kilka instancji VM czy cos mozna zmienic w ustawieniach?
#75
Sprzęt / Tani serwer od Cray`a
17 Wrzesień 2008, 15:43
http://www.frazpc.pl/news/21396-Twoj_wlasny_superkomputer

Taki by nam sie przydal :). Trollu zakladaj watek zrzutkowy na SKB@P/Cray ;)
#76
Archiwum / Niepobieranie WU przez BM
28 Sierpień 2008, 20:34
BOINC Manager nie pobiera mi WU z Yoyo w dosc specyficznej sytuacji:

Zostala mi juz tylko jedna probka z Yoyo (+jeden Orbit i kilka SHA1 - czyli NIC wielkiego). Probka ta jest przeliczona w 80%. Ustawienia w BAM i bezposrednio w projekcie prawidlowe (z reszta probowalem tez innych). Generalnie Yoyo ma u mnie 90% mocy z BAM przy 10% na inne projekty (w sumie). Na stronie projektu w `generalkach` ma mi zapewniac dosc pracy na 10 dni (!) (probowalem przy ustawieniach 1, 5, 10 dni). Polaczenie z internetem aktualnie co 1 dzien (bylo 0, 0.1, 5, 10).

Co bym nie robil, to BM nie chcial wiecej WU... Nie zadal ich. Zawsze zadal 0 sekund !!! Sytuacja miala miejsce przez 3 dni. Wreszcie dzisiaj nie wiadomo kiedy (jak bylem w pracy) sciagnal 2 kolejne WU. Tylko dwa. Dlaczego?

Zaznacze ze Yoyo idzie u mnie na kilku innych kompach, na takich samych ustawieniach (w BAM i w projekcie - trudno zeby nie :P) i WU sciagaja sie calkiem prawidlowo. Czy ktos zna prawdopodobna przyczyne?
#77
Archiwum / Wymagana wersja menedżera
02 Sierpień 2008, 11:09
2008-08-02 10:52:47|Pirates@Home|Sending scheduler request: To fetch work.  Requesting 1275 seconds of work, reporting 0 completed tasks
2008-08-02 10:52:53|Pirates@Home|Scheduler request succeeded: got 0 new tasks
2008-08-02 10:52:53|Pirates@Home|Message from server: Starting in 242 days and 3 hours, project will require a minimum BOINC core client version of 7.0.0.  You are currently using version 5.10.45; please upgrade before this time.


Takoz mi dzisiaj napisal BOINC. Oczekuje komentarzy :).
#78
Bede mial niedlugo dwie `specjalne karty` ktore beda podpiete jednoczesnie do USB (dane) i PCI (zasilanie). Klopot w tym ze najprawdopodobniej nie zmieszcze tych kart w gniazda PCI ze wzgledu na brak miejsca (dwa porty PCI sa miedzy trzema PCIExpress w ktorych beda duze grafy). Czy ktos moze wie, badz chocby ma pomysl jak ten problem rozwiazac? Nie spodziewam sie przedluzek PCI ( :P ), ale moze ktos kiedys sie spotkal z solucja? Bo jedyne co mi w tej chwili przychodzi do glowy, to uzycie dodatkowej mobo to zasilania tychze kart...
#79
Sadze ze niejednego z Was moze zainteresowac ten artykul.



Grid - CERN ulepsza Internet:


http://kopalniawiedzy.pl/CERN-Internet-Timothy-Berners-Lee-Arpanet-4865.html
#80
Czy ktos wie o ktorej godzinie, badz zgodnie z jakim cyklem BOINCstats aktualizuje statystyki? Nie moge tego zlapac - czasami mam aktualne ok. 15.00, czasami aktualizacje zauwazam ok. 18.00. Ktos cos wie na ten temat?