Aktualności:

W MEDIA znajdziesz grafiki, banery i avatary

Menu główne

Sejm uchwalił zmiany w prawach konsumenta

Zaczęty przez Dario666, 14 Maj 2014, 11:27

Dario666

Sejm uchwalił zmiany w prawach konsumenta - dłuższy czas na odstąpienie od umowy
Źródło: Media2

Sejm uchwalił ustawę o prawach konsumenta, która m.in. wydłuża termin na odstąpienie od umowy zawieranej poza lokalem lub na odległość, bez podania przyczyn, do 14 dni (obecnie: 10 dni).

Wdrożenie do prawa polskiego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE w sprawie praw konsumenta oraz uporządkowanie i zintegrowanie przepisów dotyczących odpowiedzialności, za jakość rzeczy sprzedanej, w szczególności przepisów stanowiących transpozycję dyrektywy Parlamentu i Rady 1999/44/WE o sprzedaży konsumenckiej, wdrożonej do polskiego porządku prawnego ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej - to główne cele uchwalonej w dniu dzisiejszym przez Sejm RP (na podstawie projektu przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 24 grudnia 2013 r.) ustawy o prawach konsumenta.


Podstawowe korzyści dla konsumentów

Prawo do informacji
Nowa ustawa gwarantuje konsumentom otrzymywanie od przedsiębiorcy, przed zawarciem umowy, wyczerpujących informacji, istotnych w kontekście jej zawierania. Co ważne, uprawnienie do otrzymania informacji będzie przysługiwało konsumentowi nie tylko w odniesieniu do umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość, ale również w odniesieniu do umów zawieranych w sposób tradycyjny - w sklepie. Umożliwi to konsumentowi bardziej świadome zawieranie umów.


Koszty związane z zawieraniem umów
•Ustawa wprowadza przepisy, które ułatwią konsumentowi zorientowanie się, jeszcze przed zawarciem umowy, jakie koszty rzeczywiście będzie musiał ponieść w związku z zawieraną umową. Przedsiębiorca będzie, bowiem zobowiązany do poinformowania konsumenta w jasny sposób o wszystkich kosztach wynikających z umowy;
•Ustawa przewiduje, że w przypadku płatności dokonywanej przez konsumenta kartą kredytową przedsiębiorca nie będzie mógł pobierać od niego opłat wyższych niż te, które sam ponosi w związku z zastosowaniem tego sposobu płatności;
•Ustawa zabrania pobierania od konsumentów zawyżonych opłat za korzystanie z infolinii udostępnianych przez przedsiębiorców na potrzeby kontaktowania się w sprawach związanych z zawartymi umowami.


Prawo odstąpienia od umowy
•Ustawa wydłuża termin na odstąpienie od umowy zawieranej poza lokalem lub na odległość, bez podania przyczyn, do 14 dni (obecnie: 10 dni). Dzięki temu konsument zyskuje dodatkowy czas do namysłu i podjęcia ostatecznej decyzji;
•Ustawa precyzyjnie reguluje także sposób obliczania tego terminu, w tym w sytuacji, gdy przedsiębiorca w ogóle nie poinformował konsumenta o przysługującym mu prawie odstąpienia (w takim przypadku prawo odstąpienia wygaśnie dopiero po upływie roku od upływu podstawowego 14-dniowego terminu - obecnie: po upływie 3 m-cy od wydania rzeczy);
•Ustawa zwalnia konsumenta od obowiązku ponoszenia kosztów związanych ze zwrotem rzeczy w przypadku skorzystania z prawa odstąpienia, jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o obowiązku poniesienia tych kosztów.


Uprawnienia w przypadku wadliwości rzeczy sprzedanej
•Ustawa przywraca do obrotu konsumenckiego konstrukcję "wady", tradycyjnie funkcjonującą w Polsce, znaną i zrozumiałą dla konsumentów (obecnie w obrocie konsumenckim, na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, funkcjonuje konstrukcja "niezgodności towaru z umową");
•Ustawa zwiększa swobodę konsumenta, co do wyboru uprawnienia, z jakiego może skorzystać w przypadku wadliwości nabytej rzeczy: przywraca możliwość żądania obniżenia ceny bądź odstąpienia od umowy od razu po stwierdzeniu wady, bez konieczności wysunięcia w pierwszym rzędzie żądania naprawy bądź wymiany rzeczy;
•Ustawa wydłuża do 5 lat odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady nieruchomości.


Gwarancja
Ustawa przywraca stosowanie przepisów Kodeksu cywilnego do gwarancji konsumenckiej. Oznacza to, że jeżeli przedsiębiorca, który udziela gwarancji, nie określi dokładnie jej treści, konsument będzie mógł powołać się na uprawnienia związane z gwarancją przewidziane w Kodeksie cywilnym.

Ustawa wydłuża do 2 lat okres gwarancji w przypadku, gdy gwarant nie określi tego terminu inaczej. Tak określony termin jest skorelowany z ustawowym terminem odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi.

Sejm zdecydował, że ustawa wejdzie w życie po upływie sześciomiesięcznego vacatio legis. Ustawa zostanie teraz przekazana do Senatu.

krzyszp

No i tzw "małemu biznesowi" w internecie dziękujemy... Nie sądzę, żeby małe sklepy internetowe wytrzymały w tych warunkach...
Lobby potentatów wygrało po raz kolejny  :bad:

Fajne zegarki :)
Należę do drużyny BOINC@Poland
 Moja wizytówka

flaku

Żyjemy w czasach, w których zabranianie konsumentowi zakupu towarów na zasadach, które mu odpowiadają nazywamy prawami konsumenta, a zabranianie pracownikowi zatrudnienia na zasadach, które mu odpowiadają nazywamy prawami pracownika. Taki mamy klimat.

Troll81

biorąc od uwagę to jak niektóre firmy wałuja i naciągają klientów te zmiany mają sens.

krzyszp

Cytat: Troll81 w 14 Maj 2014, 18:04
biorąc od uwagę to jak niektóre firmy wałuja i naciągają klientów te zmiany mają sens.
Trollu, przeczytaj tekst ustawy, to zmienisz zdanie.
Całość jest tak skonstruowana, że małe sklepy padną natychmiast, np. przez ponoszenie kosztów odesłania towaru od klienta bez podania przyczyny. Duże firmy mają podpisane umowy z kurierami na ryczałt xxk paczek miesięcznie w obie strony i w regulaminach wymóg użycia tych kurierów - tak jest już w UK i w zasadzie małe sklepy komputerowe/agd/photo online przestały istnieć...

Pamiętaj, jeżeli władza zachwala coś jako "pro-obywatelskie" to takie NIGDY nie jest  :(

Fajne zegarki :)
Należę do drużyny BOINC@Poland
 Moja wizytówka

Troll81

czytałem. Sklepy bardzo często wykorzystywały ten właśnie koszt wysyłki. Wystarczyło żeby użytkownikowi nie opłaciło się odsyłać. Owszem uderzy to w branżę ale weź pod uwagę że największe koszty z tytułu przesyłek poniosa właśnie duże sklepy a nie te małe.

krzyszp

Cytat: Troll81 w 14 Maj 2014, 18:15
czytałem. Sklepy bardzo często wykorzystywały ten właśnie koszt wysyłki. Wystarczyło żeby użytkownikowi nie opłaciło się odsyłać. Owszem uderzy to w branżę ale weź pod uwagę że największe koszty z tytułu przesyłek poniosa właśnie duże sklepy a nie te małe.
Tymczasowo. Zresztą nie demonizowałbym zagrywek z kosztami wysyłki - to raczej właśnie duże sklepy w tym brylowały (u mnie Ebuyer.com, do którego odesłanie Celerona było... droższe od procka).
I pamiętaj, że te drobne korzyści sklepy odbiją sobie po wycięciu drobnicy. Podejrzewam, że w skali Europy za kilka lat zostanie tylko 5-10 dużych sklepów internetowych i 0 (słownie "zero") małych...

Fajne zegarki :)
Należę do drużyny BOINC@Poland
 Moja wizytówka

stiven

Taa... kolejne pobożne życzenia a tymczasem trudno egzekwować obowiązujące prawo. Nie sądzę aby konsumentowi faktycznie zrobiło to dobrze z pewnością jednak zapłacimy wszyscy więcej.

Troll81

wiesz.... po wprowadzeniu ustawy o związkach zawodowych w ameryce tez wszyscy przedsiębiorcy psioczyli ze przez to upadną.. nie upadły :D

flaku

Faktycznie żadna firma nie upadła przez zz ;)

Troll81

nie mówię tu o polskiej patologii gdzie związki już dawno przebrały miarę.

Krzysiak

Kurde czy ja o tym nie pisałem już w styczniu
http://www.boincatpoland.org/smf/ciekawostki/powolne-zabijanie-konkurencji-e-handlu/msg237586/#msg237586


>>Moja szczegółowa sygnatur<< %)                                      >> Spis moich odkrytych liczb pierwszych << :whistle:

Dario666

Podobno na Allegro juz od dawna tak się nawzajem wykańczają. Czyli kupują drogie rzeczy np. TV za 8 tys., a potem zwracają. Sprzedawca teraz nie dość, że zostanie z zamrożoną kasą w postaci TV to jeszcze będzie musiał zapłacić za przesyłkę - i to niemało.
Podobno całe "gangi" już tam tak działają.

Krzysiak

Ale bardzo fajnie można się bawić - co jest totalnym skurwysyństwem ale skoro przepisy pozwalają

Kupujesz GPU za 2 tysiaki używasz prawie miesiąc odsyłasz (13 dnia odstępujesz od umowy bez podania przyczyny i masz kolejne 14 dni na odesłanie)
Kupujesz następne w innym sklepie i zawsze masz najnowszy model

Skoro za wszystko płaci sprzedawca

W najgorszej sytuacji są ci którzy przepychali towar z punktu A do B nie inwestując we własny magazyn


>>Moja szczegółowa sygnatur<< %)                                      >> Spis moich odkrytych liczb pierwszych << :whistle: