E.J. 100 argumentów: 10. Transport uranu

Zaczęty przez armar, 23 Maj 2012, 00:00

armar

Wstęp i spis argumentów w tym temacie: http://www.boincatpoland.org/smf/rozmowy-nieboincowane/e-j-100-argumentow-0-informacja-ogolna-i-spis-argumentow/

Zapraszam do dyskusji i przedstawiania kontrargumentów:


# 10 Transport uranu
A. Wypadek z udziałem sześciofluorku uranu może mieć katastrofalne skutki.
B. Zakłady wzbogacania uranu, takie jak w miejscowości Gronau znajdującej się w niemieckiej Westfalii, przetwarzają uran w formie sześciofluorku uranu (UF6).
C. Każdego tygodnia ta trująca, radioaktywna substancja transportowana jest w Europie koleją, samochodami ciężarowymi i statkami, również przez centra dużych miast i aglomeracje.
D. W razie wypadku lub pożaru zbiorniki mogą pęknąć, a promieniotwórcza zawartość skazić środowisko.
E. Sześciofluorek uranu wchodzi w reakcje z wilgotnością powietrza, na skutek czego powstaje bardzo trujący i żrący kwas fluorowodorowy: śmiertelne zagrożenie dla człowieka i środowiska w obrębie wielu kilometrów.

Troll81

Nie wiem czy widziałeś te zbiorniki. Z tego co wiem maja wytrzymac bezpośrednie trafienie mała bombą, a co dopiero wypadek. Wiesz terroryści i te sprawy....

migawron

transporty są zwykle dobrze a raczej bardzo dobrze zabezpieczone. A jakoś nikt nie protestuje kiedy po drogach jeżdzą tysiące ciężąrówek z substancjami niebezpiecznymi, po torach kolejowych suną pociągi na przykład ze sporymi ilościami chloru (chlor był używany jako gaz bojowy w I WŚ)...



stiven

Jak pod budynek wydziału podjeżdża firma zajmująca się odpadami, które ja produkuję to aż strach się bać co z nimi robią. Za mojej kadencji dwa razy się spalili (samochód + odpady) w całości. Siedziba w rodzinnej miejscowości też się zjarała. Zdaje się, że nie raz. Najlepsza firma w województwie. Czym oni skazili okolice to sami nie wiedzą.

Całe szczęście jak wymienialiśmy 60^Co (a właściwie po to co z niego zostało) w komorze radiacyjnej to przyjechali po to Czesi. Wiedzieli co z tym zrobić. Wypadki im się nie zdarzają. Odbić od nich te odpady byłoby ciężko, pożar spowodować hmm życzę powodzenia. Takie usługi kosztują sporo niestety. No ale "safety regulations"... Wypadki zdarzają się wszędzie ale w pewnych gałęziach przemysłu jakoś tak wybitnie rzadko. Im bliżej jestem tematu tym bardziej rozumiem dlaczego.

legis

Do transportu materiałów radioaktywnych używa się różnych typów pojemników. Do transportu materiałów nie stanowiących istotnego zagrożenia dla otoczenia stosuje się pojemniki typu A, zbliżone konstrukcyjnie do typowych pojemników przemysłowych (wytrzymują typowe awarie i próbę upadku z 9 m). Jeśli transportujemy materiały szczególnie niebezpieczne (wypalone paliwo, wysokoaktywne odpady promieniotwórcze) stosujemy specjalne pojemniki transportowe, odporne na uszkodzenia mechaniczne, zatopienie i pożar, tzw. pojemniki typu B.

Pojemniki typu B przechodzą testy wytrzymałości, obejmujące:

1) zderzenie pociągów przy prędkości 60 km/h każdy (test przeprowadza się jednak przy prędkości 120 km/h dla każdego z pociągów!)

2) uderzenie pociągu w ścianę betonową przy prędkości 130 km/h

3) zderzenie ciężarówki ze ścianą betonową (test wykonuje się przy 100 km/h)

4) upadek pojemnika z wiaduktu na beton przy różnicy wysokości 9 m

5) upadek pojemnika na pręt stalowy ustawiony na sztorc ("próba nadziania")

6) pożar w otoczeniu pojemnika trwający 30 minut (ale przeprowadza się go przez 90 minut!), temperatura powierzchni pojemnika 750oC, temperatura wewnątrz pojemnika – 150oC

7) zatopienie pojemnika w wodzie, na głębokości 17 m przez 8 godzin (symulowane przez umieszczenie pojemnika w zbiorniku pod ciśnieniem) oraz zatopienie pojemnika zawierającego materiały rozszczepialne na głębokości 1 m przez 8 godzin

Dopiero po tych wszystkich kolejnych próbach pojemnik zostaje dopuszczony do użytku, jeśli oczywiście pomyślnie je przeszedł i nie utracił szczelności.
Do transportu lotniczego używamy pojemników typu C, które wytrzymują upadek samolotu.
Materiały radioaktywne przewozi się już ponad 50 lat, co roku jest to 300 milionów ładunków i nikt nie stracił życia ani zdrowia wskutek uwolnień lub promieniowania przewożonych materiałów radioaktywnych!
Większość ładunków przeznaczona jest do szpitali, inne do przemysłu, laboratoriów naukowych i elektrowni jądrowych. Około 1% to materiały wysokoaktywne.

Troll81


legis